Råd mod smerter i sener bag på ben? - Naturli

Råd mod smerter i sener bag på ben?

Ved du, hvad der måske kan afhjælpe smerter i senerne – de sener, der går fra sædeknuderne og ned bag på lårene, ned i knæene, og til sidst både skinneben og soleusmusklen bagpå?

Jeg betragter det lidt som iskias-smerter, og da jeg dyrker meget yoga, strækker jeg måske mine ben for meget, også selv jeg prøver at lade være… Men tror også, at det kan være en betændelsestilstand som seneskedehindebetændelse. Jeg har døjet med det i 2 år nu, og forstår det bare ikke…

Det startede under et yoga/meditations-ophold i Sverige, hvor vi konstant lavede yoga og mediterede i skrædderstilling i 5 dage x 8 timer (vi var supertrænede instruktører i forvejen), og derfor tror jeg måske, det er noget overbelastning af senerne ved hæftelsen på sædeknuderne.

Jeg fik den 19/6 – 2013 fjernet en knyst ved roden af venstre storetå og rettet knoglen op ved hjælp af søm og i forbindelse med den knyst, har jeg i årevis gået mere og mere på ydersiden af venstre fod. Jeg har fået nogle gener af det og blevet fortalt, at det kan være min forfodssænkning, som forårsager det andet her, da senerne under fødderne har en tendens til at blive overstrakte ved platfodethed, men hvorfor går det så ud over højre balle og ben også?

Jeg er meget alternativ og har søgt viden om det, men ingen ved noget… eller intet hjælper, og nu kan jeg ikke holde det ud mere, så vil mægtig gerne høre, om du kunne have en ide om, hvad der kan hjælpe?

Kh L

 


Jeg forstår, at det er haserne, du har smerter i. Ischiassmerter er sjældent konstante, men mere i “lyn” eller kommer og går, og man kan også opleve, at muskelstyrken helt forsvinder nu og da.

Er det sådanne smerter du har, kan du måske godt lede videre i Ischias-problematikken. Og evt. skrive til mig igen, så hjælper jeg dig derfra.

Men det lyder, som om smerten er en anden, mere af en overbelastningsskade. Jeg tænker om du kan have lavet dig nogle gevaldige fibersprængninger under alle de yogatimer. Nogle former for yoga er mere eller mindre passiv udspænding. Er man mobil til det, eller endda hypermobil, ja, så er man dygtig i den forstand, at man kan udføre øvelserne. Men er der ingen forspænding og styrke omkring leddene, kommer man let til at hænge i leddene og senernes yderstilling, hvilket ikke er godt.

Problemerne fra foden og knysten kan godt være udløseren. Forfodsplat kan blive bedre ved at være flittig med fodøvelserne. Og har du tilmed gået skævt, dengang knysten generede dig, kan du have trukket dig selv ud af balance.

Jeg kunne foreslå, at du opsøgte en behandler, der kender til posturologi, som kunne tjekke dig for skævheder og rette disse op.

Eller at du finder en akupunktør, der kan afhjælpe dine smerter.

Rolfing eller osteopati vil også være mulige behandlinger, der vil være for dig.

Du kan Google og læse mere om det på nettet.

Endelig vil jeg sige, at er det skader i muskler og sener, bør du skrue op for indtaget af essentielle fedtstoffer. Tag tilskud hver dag. Ingefær har også gavnlig effekt på muskel/ledsmerter.

Det skader ihvertfald ikke at forsøge.

Mange hilsner

Tina Sofia Marcussen

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*