Redaktøren er corona-deprimeret – måske du også er det?

Af: Trille Skøtt-Jensen

Corona har gjort mig stresset og i dårligt humør. Jeg rammes af symptomer på corona hele tiden, men de går væk igen. Det er der en god grund til.

Lige inden corona blev en del af vores verden, trådte jeg til som ny redaktør på Naturli. Et ønskejob på verdens dejligste arbejdsplads, Mediegruppen i Vejle.

Men nu arbejder jeg – ligesom mange af jer – hjemmefra. Derfor er billedet til denne artikel heller ikke af mig, da jeg ikke ligger inde med billede af mig selv, der kan bruges her (Så jeg har valgt et med en smuk, ung kvinde og en glad farve). Jeg ser min kolleger via netmøder, og vi holder skriftlig og telefonisk kontakt. Det er bare ikke helt det samme vel? Vi er jo sociale mennesker.

På vores redaktion er vi helt enige om, at denne her situation er både uoverskuelig og alvorlig. Derfor viderebringer vi sundhedsmyndighedernes råd fast og loyalt. Det er tid til, at vi står sammen og retter os ind efter de samme retningslinjer. Vi arbejder alle hjemme og passer på med social omgang. Det håber jeg også, at du gør. For det er den eneste måde, vi kan få bremset de farlige smittekæder.

Men den her ufrivillige isolering gør noget ved mig. Jeg tror, det også gør noget ved dig, og derfor vil jeg gerne dele, hvad jeg har oplevet. Måske du kan bruge det.

Dårligt humør

Mit humør har været skidt. Rigtig skidt. Jeg har både drukket mit lunkne morgenvand med citron, jeg styrker mit immunforsvar med d-vitamin, c-vitamin, q10 og selen med zink. Men jeg kan ikke spise så økologisk, som jeg plejer, for de økologiske grøntsager er revet væk i mit supermarked. Til min store ærgrelse må jeg så købe ikke-økologiske. For det er vel trods alt bedre end ingen grøntsager?

Jeg står op og går tur med mine hunde som vanligt, og sætter mig ved min arbejdscomputer derhjemme. Jeg glæder mig til online mødet med mine kolleger.

Støvsuger for viden om corona

Jeg følger nyheder og Facebook flow om corona. Jeg har nærmest støvsuget hele nettet for viden, og jo mere jeg søger, jo mere i tvivl bliver jeg faktisk på, hvad det hele går ud på.

Og pludselig begynder jeg at mærke gamle symptomer på stress.

Jeg har tidligere været ramt hårdt af stress, og nu er jeg meget opmærksom på signaler fra min krop. Så jeg gik lidt ind i mig selv. Fik endelig lavet lidt yoga og vejrtrækningsøvelser.

Er det lungebetændelse?

Så kunne jeg mærke igen, og jeg kunne mærke, at alle muskler omkring min brystkasse var spændt.

Prøv selv at mærke efter. Lige på brystbenet – for kvinder lige over bh kanten i kavalergangen, prik dig selv hårdt med en pegefinger der. Gør det ondt? Prøv også at gøre det på ribbenene i siden – prøv at massere lidt der.

Jeg hoppede næsten op, så ondt gjorde det. De her spændinger, kan nærmest føles som en lungebetændelse i sig selv. Og det har jeg også troet, at det var starten på.

Jeg har vendt det med vores fysioterapeut fra Krop + Fysik. Hun siger, at de spændte brystmuskler kan gøre så ondt, at man tror, man har fået et hjertetilfælde. Der er faktisk folk, der bliver indlagt på mistanke om en blodprop i hjertet, og så viser det sig, at det er spændte muskler.

Træk vejret i lungerne hele vejen rundt

Hun forklarer, at det ikke bare er brystmusklerne, det er også – og nok i endnu højere grad – ribbensmuskulaturen (musklerne mellem hvert enkelt ribben) og mellemgulvsmusklen, der bliver ømme, så vi ubevidst stopper med at trække vejret fuldt ud.

– Jeg beder også altid folk om ikke bare at trække vejret ned i maven, men at få brystkassen til at udvide sig hele vejen rundt – foran, til siderne og bagud. For man kan faktisk godt holde igen på vejrtrækningen og alligevel få maven til at bule ud. Og så får vi jo ikke noget ud af det, siger hun.

Den gode nyhed er, at det er overhovedet ikke farligt, og det kan gå væk igen. Men ubehageligt er det, og får vi ikke gjort noget ved dem, så kan spændingerne føre til varige skader.

Så spændingerne kommer, når man for længe har haft skuldrene oppe og trukket vejret for langt oppe – i stedet for at trække vejret helt ned i bunden af lungerne. Noget man helt automatisk kommer til at gøre i pressede situationer og under stress.

Prøv at mærke efter, om også du har spændinger. Måden at komme af med dem på er, at huske at trække vejret helt ned og få hele brystkassen til at udvide hele vejen rundt.

Kroppen reagerer på bekymring og stress

Så det er jeg startet på. At huske og trække vejret helt ned i maven. For selvom jeg ikke er decideret bange for corona, så er jeg både bekymret og en lille smule stresset over den situation, vi alle sammen står i. Og det reagerer min krop helt naturligt på.

Jeg mærker faktisk også, at jeg engang imellem har lidt feber. Sådan føles det i hvert fald. Hver anden dag mærker jeg, at halsen kradser – uden det bliver til mere. Så uden at have corona, heldigvis, får jeg hidset min krop op til at give mig nogle symptomer. Vildt ikke.

Så jeg ved, at jeg er nødt til at få slappet af og glemme alle de dårlige nyheder. Men her kommer så noget godt.

Gode mennesker med sunde råd

Det fantastiske ved corona er så også, at der på Facebook er rigtig mange fitness instruktører, yoga instruktører, mindfulness instruktører og andre gode mennesker, som deler trænings videoer. Helt gratis kan man nu plukke og prøve alt det, som de skønne mennesker tilbyder.

Jeg er ikke den store træningshaj, men jeg mærker tydelig effekt af en god omgang hjemmetræning, hvor pulsen kommer op. Det samme kommer humøret i takt med endorfinerne udløses. Måske jeg faktisk endelig kan komme lidt i form igen på grund af det her.

Syng fra hjertet

Så for mig har det hjulpet at få fokus på, at jeg faktisk er bekymret og stresser lidt. Det hjælper også at lave lidt yin stræk om morgenen. Samt øvelser, der får pulsen op.

Og så faldt jeg over pigekoret på Facebook.

Phillip Faber er startet med morgensang. Han sidder ved et klaver og instruerer og synger de smukkeste danske salmer og morgensange. Og jeg kan kun anbefale det.

At synge højt for sig selv med alle de andre fik endnu mere corona-bekymring ud af min krop. Da vi kom til nummer to sang, strømmede tårerne ned af mine kinder, og jeg mærkede, hvordan det hele lettede.

Væk fra de dårlige nyheder

Jeg ved, at med strømmen af dårlige nyheder, må jeg fokusere væk fra det indimellem og få fokus på gode og positive ting i stedet.

Det er min erfaring med, hvad der virker: Erkendelse af, at jeg er bekymret og stresser lidt over hele situationen. Morgengåtur – på behørig afstand af andre (men der er ikke nogen), være bevidst om at få trukket vejret så min brystkasse løfter sig hele vejen rundt, sænke mine myoseramte skuldre, benytte mig af gratis yoga/træne/meditations-videoer – og synge med på morgensang med Phillip Faber.

Et andet godt tip: Randers Regnskov sender live skole-tv på Facebook. Alle må kigge med, det er så festlig og man lærer en masse om spændende dyr og biologi.

Pas på dig og dine. Og følg myndighedernes råd om at undgå social kontakt så vidt muligt. Vi skal blive ved at holde ud at være fra hinanden. Husk det – også i påsken. For vores allesammens skyld. Så er der håb for, at det lysner efter påske.

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*