Nyheder

Sådan får du et bedre familieliv

13. oktober 2009

Hvis I har brug for gode råd til, hvordan I får et bedre familieliv, så læs med her. Forventninger, nærvær og opmærksomhed er nogle af nøgleordene.

Familielivs-coach Nina Brandt giver her 7 gode råd til, hvordan man skaber balance i familielivet. Nærvær, struktur og kærestedage er nogle af nøgleordene.

1. Afstem jeres forventninger

Sæt jer ned og tal om, hvilke forventninger I har. Til hinanden, til livet, opdragelse, om hvor I hver og især gerne vil holde ferie, og hvordan den skal se ud, om I skal købe hus eller lejlighed.

Kort og godt: Smæk alle jeres drømme, håb og tanker på bordet, så I ikke går og skal gætte, hvad den anden gerne vil eller forventer.

Det kan skabe en masse konflikter i alle hverdagens og livets forhold , hvis I ikke har fået afstemt jeres forventninger som par og familie.

Skriv gerne forventningerne om de store ting i livet ned.

Det er med til at skabe opmærksomhed omkring dem.

2. Indfør struktur

Jo mere struktur, jo mere plads er der til spontanitet.

Selv om det umiddelbart lyder som en selvmodsigelse, kan det skabe så meget ro i hverdagen og i familien, hvis I som forældre og kærester sætter jer ned og planlægger en uge.

Lav en fast ugedag – evt. en aften, hvor I sætter jer og over et glas rødvin får talt om jeres forventninger – og om ugen, der kommer.

Læg ganske enkelt en plan – enten på computeren eller på en serviet – over, hvad I skal i den næste uge, hvem der henter og bringer børn, hvem der køber ind osv.

Nogle vil også synes, det er brugbart at nedskrive, hvem der støvsuger, vasker tøj, vasker op – altså aftaler og fordeler hverdagens pligter.

Rådet er en gammel traver, men det virker, for ved at lægge en plan, behøver I ikke bruge tid og energi på at tænke på alle de ting, der skal ordnes og gøres hver dag.

Det giver ro og overskud til spontanitet.

3. Inddrag jeres børn

Alt efter hvor gamle børnene er, kan de godt være med til de ugentlige møder, så de også føler, at de har en indflydelse på planlægningen.

De kan f.eks vælge, om de helst vil støvsuge eller vaske op.

Store børn vil gennem sådanne familie-møder også få et sundt indblik i, hvad det kræver at holde en familie kørende, i stedet for at tro, at alting bare sker af sig selv.

Hvis børnene er små, får de ikke så meget ud af at være med til møderne, men de kan godt være med til at bestemme, om de helst vil dække bord eller rydde af.

4. Lav faste kærestedage

Det er meget vigtigt, at I prioriterer jeres sex- og samliv, så det ikke drukner i børn og praktiske gøremål.

Nogle vil stejle og sige, at det er døduromantisk, at man skal dyrke sit kæresteforhold en fast dag hver 14. dag, men det vil for mange blive en særlig dag, man ser frem til.

Hvor man kan tale sammen og får lyst til at gøre noget ekstra ud af sig selv – for hinanden.

I behøver ikke gå ud og spise på en dyr restaurant – bare sørge for at være kærester, sådan som I var det, før I fik børn.

Gør også nogle gange en tur i Netto eller Ikea til en 'kærestetur'.

Hvis I indimellem gør hverdagens pligter til noget, I gør alene, kan I gå stille og roligt rundt med hinanden i hånden, mens I køber ind.

5. Respekter jeres aftaler med hinanden

I skal ære jeres faste kærestedag og andre aftaler med hinanden, sådan som I ærer de aftaler, I har på arbejde.

Der har de færreste svært ved at leve op til en mødepligt.

Selvfølgelig skal I også være fleksible, men I skal sørge for at holde fast i, at det er vigtigt, at I begge gør en indsats for at pleje jeres samliv.

6. Øv jer i nærvær og opmærksomhed

Det tager tid at øve sig i at være nærværende, men for hver dag vil man blive bedre til det.

Kort og godt handler det om at træne sig selv i at være i nuet.

Hvis du f.eks. sidder og leger med Lego-klodser med dine børn og opdager, at du tænker på dit arbejde imens, så stop op.

Spørg dig selv: “Hvad byder livet mig på lige nu?”.

Det spørgsmål skal du stille dig selv så ofte, det er nødvendigt, fordi det vil bevirke, at du lærer at værdsætte nuet.

Du vil opleve, at både dine børn og din partner vil reagere positivt på dit nærvær, fordi det viser, at du er opmærksom.

Dine børn vil råbe mindre, fordi de ved, at du lytter.

Større nærvær vil på den måde give bedre trivsel hos alle, mindre stress og mere lydhørhed.

7. Vær aldrig bange for at søge hjælp

Selv om I begge har de bedste intentioner om at ændre dårlige mønstre eller vaner, så kommer de fleste indimellem i den situation, at de har brug for hjælp til at løsne knuderne.

Det er ikke udtryk for 'sygdom', dårligt forældreskab eller et dødt parforhold, hvis I søger hjælp hos en form for terapeut eller psykolog for at løse nogle problemer i familien.

Ofte er et par besøg hos eksempelvis en terapeut det, der skal til, for at finde nye veje.

Kilde: Nina Brandt, der den 25 august udgiver bogen 'Den gode barsel', som bl.a. handler om, hvordan man bliver en familie i balance.

Kilde: Fri.dk

(oprettet 14. oktober 2009)

Forrige artikelSyge ideer til sund livsstil

Næste artikelFisk, blåbær og chokolade er godt for hjernen