Særlige mærkevarer er i fremgang

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Mærker som det røde Ø og Svanemærket er i vækst. Flere virksomheder prioriterer at gå efter mærkningen, ligesom stadig flere danskere prioriterer de mærkede produkter, når de handler og shopper.

Der er en stigende interesse blandt forbrugere efter produkter, der er produceret på en måde, som er skånsom mod miljø, klima og sundhed. Desværre udnytter visse producenter kundernes velvilje mod de mere naturlige produkter. Fænomenet hedder greenwashing og betyder, at et brand markedsfører deres produkt som særlig klimavenligt, skånsomt eller på anden måde skabt under forhold, der tager hensyn til kloden, mens dette slet ikke er tilfældet.

Den vildledende markedsføring kan være svær at gennemskue, og en EU-undersøgelse konkluderede tidligere i år, at 42 % af online markedsføring for tekstil-, pleje- og husholdningsprodukter benyttede sig af greenwashing i henhold til EU-regler. 

Derfor er der særligt nu, hvor viljen blandt forbrugerne er stor, grund til at have mærkningsordninger, vi kan stole på. Et eksempel på det er Svanemærket, som er i vækst. Faktisk er antallet af Svanemærkede produkter steget med 48 procent over de seneste tre år, og 60 procent af danskerne svarer til YouGov, at de gerne vil have et endnu større udvalg.

Høj troværdighed

Svanemærket er en miljømærkning, og en af de skrappeste på verdensplan. Svanen er en garanti for, at klima og miljø er tænkt ind i hele produktets rejse fra råvarer til produktion, brug og genanvendelse. Det betyder, at der blandt andet bliver kigget på brugen af skadelige kemikalier, hvordan produktionen påvirker biodiversiteten, og at man har passet på klodens ressourcer i skabelsen af produktet. 

Listen af produktkategorier, som kan Svanemærkes, har udviklet sig over tid, og hver gruppe har særlige krav i henhold til de udfordringer, som kan høre med til denne type af produkter. Hver gang et nyt krav føjes til listen, skal alle virksomheder gennem en re-certificeringsproces, hvis de vil beholde deres mærkning. På den måde sikrer man, at mærket udvikler sig i takt med, at ny viden om klimabelastning eksempelvis opstår, og at de virksomheder, som kan bryste sig af mærkningen, lever op til de aktuelt gældende standarder. 

Det er Miljømærkning Danmark, som har ansvaret for tildele svanen herhjemme, men en uafhængig tredjepart sikrer også, at produkterne lever op til standarderne, og derfor kan man som forbruger være sikker på en høj grad af troværdighed ved at gå efter denne mærkning.

Hvad med en svanemærket investeringsfond?

Mange kan nok genkende svanemærket fra husholdningsprodukter, men faktisk er listen af mærkede produktkategorier meget bredere end det. Hos Miljømærkning Danmark bemærker man særligt vækst inden for tøj, møbler, byggematerialer og sågar investeringsfonde. 

Så uanset om det gælder dagligvarer i det lokale supermarked, eller man er på udkig efter nye havemøbler, skal have bygget en ny garage, trænger til at få skiftet spisebordet eller står med en krukke med guld, man gerne vil investere, så kan man altså med god grund holde øje med fuglen. 

Klimakrisen er langtfra løst, miljøet er under pres, og alle sejl skal sættes, hvis ikke tiden skal løbe fra os. Derfor glæder det også Charlotte Rajsager, chef for marketing og kommunikation hos Miljømærkning Danmark, at efterspørgslen på de mærkede produkter stiger. 

Det er et vigtigt signal til virksomhederne. Det er nemlig en udfordrende proces, virksomhederne skal igennem for at opnå en certificering med Svanemærket. Derfor er det også meget glædeligt, at virksomhederne efterfølgende oplever en belønning for deres indsats i form af en øget efterspørgsel på deres produkter, siger hun. 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*