Forbrugerne bliver bombarderet med budskaber om, den her vare er ekstra god for miljøet eller allergivenlig.
Også selv om det slet ikke passer.
Derfor går Forbrugerombudsmanden nu til kamp mod vildledende grøn markedsføring med et udkast til en ny vejledning, som skal luge ud i de værste tilfælde.
I deres iver efter at ’brande’ virksomheden som miljø- og sundhedsvenlig, kommer producenterne indimellem til at oversælge budskabet, vurderer Informationscenter for Miljø & Sundhed (IMS).
»Varer bliver for eksempel anprist som allergivenlige, selvom der er parfumestoffer i, som i udgangspunktet kan give allergi. Eller der står ’uden parfume’, selv om produktet indeholder æteriske olier, som faktisk består af parfumestoffer«, siger testkoordinator og miljøkemiker i IMS, Rikke Bille i en pressemeddelelse.
Man kan endda komme ud for produkter, der markedsføres som helt kemifri.
»Hele vores univers består jo af kemi, så at nogle produkter skulle være kemifri er faktisk en umulighed«, siger Rikke Bille.
Det er blandt andet påstande om kemifri produkter, Forbrugerombudsmandens nye vejledning om miljømæssige og etiske påstande i markedsføringen vil komme til livs.
Hovedbudskabet er, at den slags påstande altid skal kunne dokumenteres.
»Grundlæggende skal forbrugerne kunne have tillid til markedsføringsmæssige budskaber, og virksomhederne skal være sikret lige konkurrencevilkår«, som det hedder i udkastet.
For eksempel vil det være vildledende at angive, at en deodorantspray er 'CFC-fri', da dette er et krav til alle tilsvarende produkter.
Kilde: tjek.dk
(oprettet 17. september 2009)