Sammenhæng mellem kost og udslæt?

Jeg har over et længere periode nu har rødt udslæt i huden. Der er ingen knopper, mest bare rødme ved næsen, munden og hagen, nogen gange også panden. Og det brænder lidt.

Min læge siger, at det nok er perioral dermatitis, men jeg synes ikke, det ligner helt det samme som på billeder – i det mindste er det ikke ligeså slemt så. Jeg har fået noget antibiotikacreme og har brugt det en måned nu, uden effekt, og jeg er ikke så glad for at smøre det på min hud hver dag.

Min hud er i forvejen meget følsom, og jeg bruger meget naturlige produkter. Kan der være nogen sammenhæng med kost, fordøjelse etc.?

Jeg spiser i forvejen ikke gluten og kun mælkeprodukter i form af yoghurt. Erstatter mælk med soyamælk. Hvad ville I anbefale mig at gøre ved dette?

På forhånd mange tak.

Den rødmende

 


 

Perioral dermatitis er en drilsk størrelse. Kan opstå af flere grunde og nogle gange ligner det bare bumser omkring især mund og på hage. Men kan også være udslæt i svær grad.

Hvad der udløser det, kan også være svært og lidt mystisk at identificere. Nogle har prøvet, at tandpasta med fluor pludselig har startet det. Andre ved brug af nogle typer makeup, evt. kunstige kemiske stoffer, eller hvis man har brugt binyrebark-hormoncreme, der kan gøre huden mere tynd og sårbar. Andre igen ved at ligge med f.eks. noget sengetøj med noget vaskemiddel eller skyllemiddel, der udløser det. Og flere andre udløsere …

Men hvad gør kroppen modtagelig i første omgang? Det er der også flere bud på. Om det netop er noget fordøjelsesmæssigt, er der tegn på. Mange oplever, at mælk kan forværre udslæt, det samme stærke krydderier og alkohol.

Så uanset hvad, er det godt at bygge kroppen op både indefra og udefra. Udefra ville jeg foreslå at starte med DADO SENS’ ProBalance serie. Den er beroligende, kølende, og så er den såkaldt fedtfri, som mange med Perioral Dermatit synes er rarest for huden, og som stadig giver fugt. Uden stoffer eller dufte, der kan irritere den sarte hud. Der er både en rens og en creme i serien og det er alt, hvad jeg vil anbefale at bruge i en helingsperiode.

Fortsæt gerne med at være opmærksom på maden, hvad der dæmper, og hvad der forværrer.

Faktisk har en del glæde af at tage en indre udrensningskur og samtidig styrke immunforsvaret. Her er mælkesyrebakterier til tarmen vigtigst, men også multivitamin, der indeholder de hudstyrkende vitaminer og mineraler (A, B, C, E, Silicium, Zink osv. ) D3-vitamin er også vigtig for både immunforsvar og hud, og ikke mindst i vintertiden har vi ekstra behov.

Fedtsyrer – omegaerne – er meget vigtige for huden også, ikke mindst kæmpenatlysolie eller borago-olie. Hvis flydende gerne en spsk. morgen og aften.

Bedste hilsner

Tine Juul Andersen, skønhedskonsulent

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*