Seks fødevarer, du kan spise hver dag

Sund kost er varieret kost. Men der er dog nogle fødevarer, du med fordel kan spise hver eneste dag. Vi har fundet seks af dem.

Varieret kost behøver ikke være forskellige fødevarer hver dag. Der er visse fødevarer, du med fordel kan spise hver dag. Her er seks eksempler på fødevarer, der samtidig er yderst anvendelige i mange forskellige sammenhænge. Skær et æble i tern til morgenmaden, put et æble i salaten om aftenen eller snup et æble som snack om eftermiddagen. Tag et blødkogt æg til frokost, en æggemad til frokost eller put et råt æg i wokretten om aftenen. Mulighederne er mange.

1: Æble

Et æble om dagen holder som bekendt lægen væk, og det er mere end blot et mundheld. Britiske forskere regnede sig i fjor frem til, at hvis alle briter fik ordineret et æble om dagen, ville det have større, positiv effekt på statistikkerne for hjertekarsygdomme, end hvis recepten lød på de blodtrykssænkende statiner. Det er flere gange påvist, at frugt og grønt generelt sænker risikoen for hjertekarsygdomme og slagtilfælde med omkring 40 pct, og æbler er et særlig godt valg.

Æbler indeholder C- ,E-, K-, B1-, B2- og B6-vitaminer, som hjælper immunforsvaret. Mineraler som kalium, jod og zink, der er vigtige for stofskiftet, nervesystemet og musklerne, er også en del af pakken. I skrællen findes pektin, som sænker kolesteroltallet og øger mængden af de gode tarmbakterier.

Men vælg fortrinsvis de danske æbler, hvis du vil have den fulde sundhedsværdi – og gerne økologiske, så du ikke får pesticidrester med i købet. Æbler, der har ligget længe på køl under transporten fra Italien eller mere eksotiske destinationer, har mistet en del af sine vitaminer.

2: Kartofler

Kartofler er tit kommet i skammekrogen, når stivelsesholdige fødevarer pludselig har skullet undgælde for fedmeepidemien. Men det er ret uretfærdigt.  Rodfrugten er rig på fibre og giver dermed en god mæthed. Faktisk er der ikke mange fødevarer, der kan give så meget mæthed for så få kalorier. Kartofler indeholder C-vitamin, der gavner optagelsen af jern, og B-vitamin, som dit immunforsvar nyder godt af. Kartofler byder også på kalium, som har betydning for hjerte og muskler.

3: Mandler

De er blevet skrækkelig dyre, men en lille håndfuld mandler på havregrynene om morgenen er et sundt valg. Mandler er rige på de allerbedste fedtsyrer, de monoumættede og flerumættede, som mindsker risikoen for at udvikle hjertekarsygdomme. Kostfibrene giver en god mæthed. Derudover kan de tage den værste trang til søde sager.

4: Rugbrød

De lever jo fint uden rugbrød mange steder i verden, men det er alligevel en rigtig god kilde til fuldkorn og kostfibre. Men hvis du vil have de fulde sundhedseffekter, skal du kigge kritisk på varedeklarationen. Ganske mange rugbrød er lavet af hvidt hvedemel og kun en anelse rug. Man har så farvet det med maltsukker for at få det til at ligne den ægte vare. Fuldkorn er vigtigt for din fordøjelse, det giver dig en sund mæthed, og det stabiliserer dit blodsukker.

5: Æg

Æg blev i mange år beskyldt for at give forhøjet kolesterol, men det har siden vist sig at være forkert. Hvis du i forvejen lider af et for højt kolesteroltal, skal du næppe spise masser af æg, men sunde og raske mennesker kan roligt spise mindst ét æg dagligt.

Æg er en god proteinkilde og indeholder hele 12,5 g protein pr. 100 g, og derfor mætter det så godt. Æg indeholder alle de otte aminosyrer, som du har brug for at få igennem kosten og en bred vifte af mineraler og vitaminer, der styrker og vedligeholder kroppen, som A, B, D, E og K.

Vælg de økologiske – så ved du, at hønen har haft det godt.

6: Spinat

Du får ikke store muskler af at spise spinat på dåse, som tegningerne med Skipper Skræk ellers postulerer, men der er mange andre sundhedsfordele i de grønne blade. Spinat er en suveræn kilde til omega-3-fedtsyrer og folat, som nedsætter risikoen for hjerte-karsygdomme og knogleskørhed. Derudover er de grønne blade spækket med calcium, og masser af grønbladede grøntsager kan fint erstatte kalken i den omdiskuterede mælk.

1 kommentar

  • Kasper Hansen siger:

    Kære Naturli’

    Det er dejligt at se sådan en liste, hvor alle undtaget én er sunde, veganske råvarer.

    Mht. æg, er jeg meget uenig, og det undre mig at I kan finde på at skrive sådan. Ét æg indeholder 423 mg/100g kolesterol – det er absolut topscoren kolesterolholding “mad” – se http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0340. Mht. nylige studier konkludere et af disse at kolesterol muligvis er lidt mindre skadeligt at indtage end tidligere troet. Studiet konkludere IKKE at det er ufarligt at indtage! Der er en stor, stor forskel – og at I ligefrem anbefaler at folk skal spise “mindst ét æg dagligt” finder jeg ret ærgeligt for folks sundhed.

    Udover kolesterol, indeholder æg kun vand, og en smule protein og næsten lige så meget fedt. Æg indeholder ingen af de vigtige kostfibre.

    En anden ting jeg ønsker at henlede opmærksomheden på, er at økologisk animalsk landbrug primært er skabt for at mennesker skal have god samvittighed over at støtte en grov udnyttelse og drab af dyr. De “økologiske” æg er stadig skabt ved at rutinemæssigt dræbe små, fine, nye hanekyllinger i millionvis. Det er der simpelthen ikke noget “godt” ved. Desuden bliver hønerne i økologisk landbrug dræbt når de ikke lægger “nok” æg – ikke fordi de bliver for gamle til at lægge æg. De har desuden kun minimalt mere plads, og har et skrækkeligt liv. Mere om “dyrevelfærd” her (inkl. om de økologiske æglæggende høns); http://www.vegetarforening.dk/dyrevelfaerdsproblemer.

    Kh,

    Kasper

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *