Nyheder

Til indkøbslisten: Seks midler mod tømmermænd

Foto: Colourbox
24. december 2013

Du vågner måske op med en eller anden form for ubehag den 1. januar. Her er en indkøbsliste til hvad, du bør have i huset, så du kan blive dig selv igen.

Det er populært at forbinde tømmermænd med umådeholden druk, men blot en smule alkohol, svært fordøjelig mad og natteroderi kan også gøre hovedet tungt dagen derpå. Så det er trods alt de færreste, der er helt på toppen den 1. januar om morgenen.

Du kan gøre meget nytårsaften ved at drikke rigeligt med postevand og finde dynerne så tidligt, som muligt. Efter 1 om natten begynder en slags jetlag at indfinde sig, så du ikke bliver helt dig selv før den 2. januar.

Fed mad er ikke det bedste mod tømmermænd

Men hvad stiller man op, når man vågner den 1. januar med en tør tunge og hovedpine? Mange stryger på burgerbar, hvor det fede, søde og salte lokker, men dels er køen lang, og dels er der meget lidt i fastfood, din krop kan bruge til noget. Faktisk er fed mad det værste, du kan hælde ned i din allerede hårdt medtagede mave.

Det er bedre at have dit eget nødhjælpskit klar i køleskabet. Så kan du se skihop i ro og fred, selvom en gåtur i frisk luft også kan hjælpe dig på vej.

1: Æg

Æg er en god og mild energi- og proteinkilde, der udmærker sig med stoffet cystein, der nedbryder giftstoffet acetaldehyd, der forårsager tømmermænd. Snup et blødkogt æg med en skive rugbrød. Engelsk morgenmad med bacon og pølser kan ikke anbefales, da du skal undgå for fed mad.

2: Vand

Vand fra hanen er en effektiv kur mod tømmermænd. Dehydrering er en medvirkende årsag til din hovedpine, fordi du har tisset og svedt mere end vanligt det foregående døgn. Det gælder om at genopbygge vandreserverne. En teskefuld hav- eller sydesalt og en teskefuld rørsukker i et stort glas vand kan hjælpe med at tilføre kroppen den glykogen og natrium, du mistede aftenen før.

3: Ingefær, appelsin og citron

Du skal holde igen med det syreholdige dagen derpå, og selvom citrusfrugter faktisk ikke regnes for syreholdige, når man taler om kroppens syre-base-balance, vil et glas appelsinjuice f.eks. ofte få mavesækken til at vende vrangen ud. Men citron- og appelsinsaft i en ingefærte er ingen skade til. Ingefær ar længe været brugt til at kurere kvalme og søsyge.

10 skiver frisk ingefær koges i fire kopper vand i ti minutter. Pres herefter saften ud af ingefærskiverne og tilsæt saften fra én appelsin og en halv citron. Smag til med honning.

4: Bananer

Bananer kan hjælpe til at genvinde de tabte elektrolytter, der er kroppens næringssalt. Bananer giver også kroppen et skud kalium, som kroppen er i underskud med efter alt tisseriet. Bananerne kan også stabilisere dit blodsukker.

5: Toddy af vand, honning og citronsaft

En “hot toddy” uden alkohol er også gavnlig mod tømmermænd, men det er vigtigt, at du bruger honning i stedet for hvidt sukker. Fruktosen i honningen optager nemlig en del af alkoholforbrændingen, og samtidig får du genopbygget din sukker- og væskebalance.

6: Frugtjuice af frugt og grønt

Hvis du har en saftcentrifuge, er det godt at have æbler og grøntsager, såsom rødbeder klar. Fruktosen højner kroppens energiniveau og hjælper alkoholforbrændingen på vej. Samtidig får du et ordentlig skud vitaminer og mineraler, som du har mistet aftenen før. Prøv f.eks. æbler, rødbede, gulerod, ingefær og citron sammen. Det smager himmelsk, og du føler virkelig, at du har gjort noget godt for dig selv. Placeboeffekten skal heller ikke underkendes.

 

Kilde: Udeoghjemme.dk

Forrige artikelAnti-inflammatorisk mad

Næste artikelVil du gerne sikre verdensfreden hjemme hos jer?