Selvcoaching: Når du har tankemylder, når du skal sove eller slappe af

Besvar spørgsmålet: “Hvor hører tankerne fra mit tankemylder hjemme?”

1) Start øvelsen med at skrive de tanker ned, som har noget at gøre med ting, du skal nå eller gøre. Når du føler, at du har det hele med, så læg listen væk, HELT VÆK.

2) Du har nu FRASORTERET og nedskrevet de tanker, som du vil gøre noget ved BAGEFTER. Lige nu skal du arbejde med de tanker, som ikke hører til på listen, og bare forvirrer og tapper dig.

3) Find nu et punkt foran dig, på væggen, i loftet – og lad dine øjne HVILE på dette punkt.

2) Begynd at forlænge din vejrtrækning gradvist – ånd IND og ånd UD. Forsøg at gøre udåndingen lige så lang som indåndingen. Træk vejret DYBERE og DYBERE.

3) Når du har fundet en dyb, rolig og behagelig vejrtrækning, kan du begynde at rydde ud i tankerne:

a) Forestil dig, at du bruger luften, du trækker ind, til at STØVSUGE dit tankemylder ud.

b) Med hver udånding tager du de tanker med ud, som du ikke gider beskæftige dig med lige nu.

c) Når en tanke dukker op eller vender tilbage, ånder du bare roligt ind igen, tager blidt omkring tanken og fører den ROLIGT UD med din vejrtrækning.

4) Fortsæt så længe du har lyst, eller indtil du kan mærke, at tankerne er TYNDET UD og måske er så UTYDELIGE, at du ikke behøver at tage dig af dem længere.

Birgitte Aagaards ‘Selvcoaching’ er små øvelser i, hvordan du kan gribe forskellige ønsker om udvikling og forandring an – og evt. store eller små problemer.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*