Selvcoaching: Når du hele tiden føler dig træt

Besvar spørgsmålet: “Hvorfor?”

1) Se på de fysiske årsager til, at du er træt – overdreven træning eller fysisk hårdt arbejde, for lidt søvn, dårlig mad, alkohol (og deraf dårlig søvn).

2) Se på de psykiske årsager – mange opgaver, følelsesmæssige belastninger som f.eks. konkrete bekymringer eller konflikter, nye udfordringer, manglende selvtillid og tro på eget værd.

3) Se på de mentale årsager – uopfyldte forventninger, urealistisk behov for kontrol, forudsigelighed eller tryghed.

4) Juster dine fysiske vaner. Tilret trinvis, f.eks. ved at ændre et område ad gangen.

5) Læg en plan for håndteringen af dine psykiske belastninger. Lær at prioritere og organisere – søg evt. en coach, der kan hjælpe dig.

6) Når du har bearbejdet fysiske og psykiske årsager, vil du for det meste genvinde din energi. Accepter, at livet ikke er en lige landevej, men hvis du konstant oplever en mental træthed, har du brug for at se på dine tankemønstre og søge en lifecoach eller terapeut.

Birgitte Aagaards ‘Selvcoaching’ er små øvelser i, hvordan du kan gribe forskellige ønsker om udvikling og forandring an – og evt. store eller små problemer.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*