Skal vi tage kalktilskud?

Jeg og min datter på 5 kan ikke tåle mælkeprodukter og holder os nu fra dem. Har vi brug for kalktilskud? Vi spiser mange grøntsager. Vi får begge en god multivitamin og jeg får Cal-Mag citrat. Men er det nok?

Og hvis vi skal have ekstra kalk, kan du anbefale et godt mærke?

Mvh. Helle

 


 

Kalk er vigtigt for at opbygge knogler og tænder, men mælk er langt fra den eneste kilde til kalk. Kalk er heller ikke det eneste, der er brug for, når vi skal opbygge sunde og stærke knogler og tænder.

Vi har brug for magnesium, A-, C, D-, og K-vitamin, bor, mangan, zink, kalium, kobber og natrium, så der skal en bred vifte af vitaminer og mineraler til.

For knoglestyrken er det måske vigtigste, at vi bruger vores krop i form af vægtbærende motion og anden fysisk aktivitet f.eks. gå, danse, løbe, løfte indkøbsposerne mm. Cykling og svømning er vældig gode motionsformer, men de skal kombineres med noget af ovenstående, netop fordi vi ikke har vores egen vægt på, når vi svømmer eller cykler.

Du skal have 800 mg. kalk om dagen, og børn på 5 år skal have 600 mg. Børn fra 6-9 år skal have 700 mg – mængderne er både det, I får fra tilskud og fra kosten.

Gode kilder til kalk fra kosten er grønkål, krydderurter, broccoli, tang, sojaprodukter, kalkberiget plantedrik, drikkevand, mandler, nødder, kerner og frø, havregryn, tørret frugt, hyben og bælgfrugter. Disse fødevarer indeholder ikke kun kalk, men også andre vitaminer og mineraler, der er hjælper med at optage kalken, så det er endelig med at spise jer til så meget af det som muligt.

Begræns indtaget af kød, sukker, kaffe, sodavand, junk food mm., da det bidrager med syre til kroppen, hvilket vil få behovet for kalk til at stige.

I får allerede en multivitamin, som dækker jer godt ind. Du får desuden Cal:Mag citrat, som indeholder 500 mg. kalk + det, der er i din multivitamin + det, du får fra kosten.

Din datter vil muligvis have brug for et tilskud, da børn nogle gange ikke spiser helt så meget og helt så mange grøntsager mm., som er nødvendigt. Du kan taste jeres madindtag ind i www.madlog.dk i et par dage og se, hvordan det ser ud med mængderne, hvis du har lyst til det.

Et tilskud til din datter skal indeholde D-vitamin og magnesium. Det kan være Calcium Kidz fra Solaray eller det produkt, der hedder Børnemineral. Begge er tyggetabletter og indeholder også magnesium og D-vitamin.

Mange hilsner fra

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

1 kommentar

  • Anne Hansen siger:

    Det er ikke kalk der styrker knoglerne, det tyder alt ny forskning på -det er D-vitamin. Så det skal du på ingen måde være bange for, Helle. Mvh Anne.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *