Slidgigt i nakken – diskusdegeneration

27. juni 2022

Der er tale om, at skiverne mellem hvirvlerne i nakken – diskus’erne – er blevet tørre og er faldet sammen, så afstanden mellem hvirvlerne er blevet lidt mindre.

Der kan også have været mindre diskusprolapser, der er skrumpet igen og derfor ikke trykker på nerverne. I nogle tilfælde er der kommet tryk mod nerverne til armene, hvor de kommer ud fra rygmarven, på grund af kalkansamlinger og for lidt plads til nerverne.

Der kommer typisk udtalte smerter og ømhed i nakke, skuldre, arme og fingre. Armene kan blive kraftesløse med sovende føleforstyrrelser, hvis der er nervetryk. I så fald vil det være fornuftigt med en neurologisk undersøgelse.

Holdning ved slidgigt i nakken

Det er vigtigt at holde sit hoved rigtigt, altså at have den rigtige holdning. Der findes en rigtig god bog om det, nemlig Flemming Vestbergs bog ”Smerter i nakke, ryg og ben kan behandles med statikkorrektion – en ny metode”. Borgens Forlag 1992. Det er også vigtigt at holde hovedet rigtigt, når man hoster eller nyser. En kiropraktor kan være en god hjælp til at lære om nakken og de rigtige øvelser.

Holdningen er i det hele taget meget vigtig for ryg og nakke samt musklerne helt fra fødderne og opefter til hovedet. Moderne mennesker går i sko med flad bund og hæl, hvilket medfører, at de ikke bruger deres fødder rigtigt. De er spærret inde og giver før eller senere problemer. Blandt andet svækkes de muskler i benene, der bruges til at stabilisere os under gangen. Det førte til udvikling af Jacoform skoene, der markedsførte sig som ”Føddernes Frihedsbevægelse”.

Rul dig til bedre holdning

De er også rigtig gode, men Masai skoene (MBT – Masai Barfods Teknologi) er meget bedre, da de i langt højere grad også stimulerer den rigtige brug af musklerne i benene og hele vejen op langs ryggen til nakken, hvilket øger kropsbevidstheden. Hvor mange mennesker med tiden går foroverbøjet og spænder i lænden, vil de ved rigtig gang i Masai sko automatisk rette sig op og få den holdning, som man kan misunde masaierne. De afspænder stramme og ømme muskler hele vejen op, så ryg- og nakkesmerter forsvinder, og disse sko vil derfor være et godt valg for enhver med ryg- og nakkeproblemer. Også mavemusklerne stimuleres og styrkes.

Med Masai sko på står man ikke stille, men kan rulle frem og tilbage, hvilket styrker muskler og ledbånd og fremmer venepumpefunktionen, hvor musklerne i benene trykker returårerne sammen, så blodet på grund af klapfunktionen kun kan løbe opad mod hjertet. Det modvirker trætte og tunge ben. Balancen bliver også styrket, når man har disse sko på, hvor man hele tiden skal justere, og trykpunkterne under huden sender mange flere informationer til lillehjernen, der er vores balancecenter.

På grund af blandt andet minushælen og den øgede brug af bagsidemusklerne på underbenet vil man også strække sin achilllessene og derved kunne behandle og undgå gener på grund af en for kort achillessene og de betændelsesagtige forandringer der, hvor achillessenen sætter sig på hælknoglen.

Man skal være opmærksom på, at når man begynder at bruge Masai sko, vil man bruge musklerne på en anden måde, så de kan blive ømme i begyndelsen. Brug dem derfor kun nogle timer ad gangen, indtil tilvænning er sket. Skoene skal også bruges rigtigt for, at man kan få den fulde glæde af dem, men de er en god investering. Husk, at for den, der har ondt i fødderne, er alt andet ligegyldigt.

Se på www.mbt-danmark.dk Eller kontakt MBT, Rolighedsvej 30, 8240 Risskov. Tlf. 8625 2799

Hovedpuder og magneter ved slidgigt i nakken

Det er vigtigt med en virkelig god og støttende hovedpude, og man må prøve sig frem. Lytteren kan evt. prøve med hovedpuden Silvana Support, som i Krop& Fysiks test blev meget positivt vurderet som givende ”en glimrende støtte til nakken”. Man kan få lov at prøve flere størrelser, til man finder den helt rigtige. Tlf. 8654 0058 kan oplyse om, hvor man kan købe den. En dårlig hovedpude er en hyppig årsag til problemer med nakken.

Nogen har haft meget stor glæde af magnetfeltbehandling, enten som pulserende magnetfeltbehandling eller i form af en krave med magneter til at lægge hen over nakken. F.eks. fra Vello eller fra Nikken. Behandling og rådgivning kan man fx få hos Vita-life repræsentanter, typisk på energimedicinske klinikker. Se www.vita-life.com

Øvelser for nakken ved slidgigt

Øvelser for nakken styrker musklerne, mens en halskrave er døden for dem. Øvelser og de rigtige bevægelser i nakken smører og bringer næringsstoffer til brusken, og bruskskiverne bliver mere elastiske.

En god øvelse er at bøje hovedet ved langsomt at føre kæben ned til brystkassen og langsomt tilbage til normal stilling. Gentag ti gange. Før derefter hovedet langsomt fra højre til venstre side og tilbage til normal stilling. Gentag ti gange. Bøj så langsomt hovedet fra side til side og tilbage til normal position. Gentag ti gange.

Man skal gøre øvelserne inden for det smertefri område og ikke være bange for knækkende eller knasende lyde. Sæt håndfladen mod den bageste del af hovedet og pres forsigtigt, mens du holder imod med hovedet. Tæl til ti imens. Hold så med håndfladen på panden, pres og hold igen med hovedet, mens du igen tæller til ti. Hold så højre hånds håndflade mod siden af hovedet og tryk imod, mens du holder imod med hovedet og tæller til ti. Gentag med venstre hånd på venstre side af hovedet. Gør disse øvelser en gang om dagen. Man kan også kigge bagud, først til den ene og så den anden side. Men lad være med at rulle rundt med hovedet, især bagover. Det kan skade meget.

Næring til brusken

De næringsstoffer, som brusken har brug for, er først og fremmest de svovlholdige stoffer glukosaminsulfat, chondroitinsulfat og methylsulfonylmethane (MSM). Glukosamin som fås i håndkøb. Man skal have fra 400-500 gram til et gram glukosamin tre gange dagligt, bedst om formiddagen, eftermiddagen og aftenen, altså skævt for måltiderne. MSM skal tages i form af 2-5 gram to gange dagligt.

MSM kan købes fra Sverige på tlf. 0046 703 911 112 (Golden Health). De har også et dansk mobilnr. Tlf. 4052 4015. Eller fra Panacea Helse, tlf. 4827 7110.

Det tredie stof, chondroitin sulfat, kan købes i kombination med glukosamin og MSM hos dyrlæger. Glukosamin er ikke nok, men skal kombineres med MSM og gerne også chondroitinsulfat. Forskning har vist, at glukosamin og chondroitinsulfat kan genopbygge båndskiverne (diskus) i rygsøjlen igen. Men samtidig skal ryggen bruges meget og rigtigt.

Smerter ved slidgigt i nakken

Som yderligere smertestillende behandling kan anbefales curcumin, der findes i

gurkemejerodspulver, Fortodol, Turmeric, Curcuma Longa og Curcur. Tag mindst den dobbelte dosis af det, der er anført på dåsen.

Alle B-vitaminerne, med ekstra B6-vitamin, er gode at få til at styrke nerverne med. Fiskeolie og hybenpulver en en god kombination.

Varme pakninger kan lindre meget ved ømme og stive muskler. Tag fx et frottéhåndklæde og vrid det op i meget varmt vand og læg det på hele det ømme område. Man kan købe specielle varmepakninger, der er formgivet til nakken og koges i vand. Når man så trykker på et bestemt område, udløses der varme i op til en time fra pakningen.

Man kan også smøre varmende creme på nakken, eller fx Tigerbalsam Forte eller pebermynteolie. Aloe vera Heat Lotion er også god.

Akupunktur og reflekszoneterapi har også gode muligheder for at kunne hjælpe.

I de sværeste tilfælde. hvor er diskusprolaps og tryk mod nerverne til armene, kan det være nødvendigt med operation.

Operation i nakken

De nyeste undersøgelser viser, at det er bedst med mikrokirurgi, hvor indgrebet også er minimalt. I Danmark udføre mikrokirurgi ved diskusprolapser på Mølholm Privathospital i Vejle. Brummersvej 1. Tlf. 7583 2099. www.molholm.dk

I Tyskland kan man blive opereret med mikrokirurgi på Orthozentrum Munchen, der har et godt ry for behandling af høj kvalitet.

Orthozentrum München Orthopädische Klinik Hausanschrift Harlachinger Straße 51 D-81547 München

Telefon 089 / 6211-0 Fax 089 / 6211-1111 Qualitätsbericht strukturierter Qualitätsbericht (PDF: 483 K)

URL http://www.schoen-kliniken.de/

25-11-2008

Forrige artikel6 skønhedsmasker

Næste artikelStærk vejrtrækning – bedre træning