Smerter i hofte efter gåtur

Jeg er 54 år. Når jeg har gået tur, får jeg smerter inde i hofterne. Det svier og gør ondt, når jeg f.eks. har siddet stille og så skal i gang. Jeg har lagt mærke til, at mine skridt er blevet små – der er ikke så meget bevægelighed i mine led mere. Nogen gange har jeg svært ved at få mit venstre ben med – som om jeg ikke rigtig kan styre det!
Smerterne går ned i benet, føles som om der er bundet en snor omkring lige over knæet! Har du et godt råd til mig. Jeg kan ikke undvære mine gåture (ca. 3 km. dgl.), da jeg har problemer med min vægt i forvejen. Jeg vejer 86,5 kg.

På forhånd tak.

Indsender ønsker at være anonym

For mig at se kunne det lyde som slidgigt i hofteleddet. Nu er der faktisk ingen sammenhæng mellem graden af slidgigt, og de smerter folk har. Dvs. at man kunne scanne hele befolkningen for slidgigt, og se at nogle, der ikke synes, de har ondt har slidte led og andre, der har store smerter, har meget lidt slid.
Jeg går ud fra at grunden til, at du går med små skridt, er fordi det vil gøre ondt at skridte længere ud? Det vil nok være godt for dig at lave stræk/udspændingsøvelser for dine hofter, for uanset grunden til dine smerter, er dine muskler omkring hoften blevet for stramme. Du kan gøre dette: Stå foran en stabil støtte, f.eks. dit køkkenbord. Træd et langt skridt bagud på det ene ben, så hoften strækkes igennem. Du skal kunne mærke, at det strammer foran i lysken, evt. lidt ned i låret. Stå sådan mindst ½ minut. Og byt så til det andet ben. Synes du om den øvelse, kan du lave den nogle gange hver dag.
Alle bløde bevægelser med hoften vil gavne produktionen af ledvæske, der ”smører”. Stå f.eks. oppe på et trappetrin med siden til, lad det ene ben hænge ud over trappetrinet og sving blidt med det frem og tilbage.
Af naturmidler kan du prøve Glucosamin, det har ofte gavnlig effekt på at opbygge brusk i store led. Ingefærtabletter er gode til smerter.
Du ved nok, at finder din læge det nødvendigt, kan du få en ny hofte.
Gang er en dejlig motionsform, men hvis det ikke længere er muligt for dig, kan du forsøge med cykling i stedet. Kommer det til, at du skal hofteopereres, er det en stor fordel, at du har stærke muskler, så kommer du nemmere i form bagefter. Ellers kan du med fordel melde dig til en blid motionsform, bevægelse og afspænding f.eks. Her vil du også kunne få idéer til andre og flere strækøvelser.
Jeg håber, du kommer over dine smerter.
Mange venlige hilsner
Tine

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*