Smilets magi – en vej til større glæde og ro

Af: Birgitte Aagaard, coach

Smiler du kun, når der er andre til at se det? Så skal du måske lære at smile helt for din egen skyld – det virker nemlig også!

Når vi taler om smilets effekt, handler det ofte om vores relationer til andre: ”Når du smiler til verden, smiler den til dig”, og ”Den korteste vej mellem to mennesker er et smil” osv.

I mit arbejde for at give mine klienter overblik, energi og glæde, har smilet dog fået en lidt anden betydning: Smilet virker også ’indad’! Du kan med andre ord bruge smilet til at blive mere glad, tilfreds og rolig.

Smilet påvirker hjernen

Ved flere videnskabelige forsøg er det blevet påvist, at når vi smiler, aktiveres produktionen af endorfiner (lykkehormoner), og dermed startes en positiv spiral – smiler du, føler du dig gladere, OG føler du dig gladere, er du mere tilbøjelig til at smile. Når du bliver smilet til, reagerer hjernens spejlneuroner – instinktivt genkender du smilet, og din hjerne sender besked til ansigtsmuskulaturen om at smile igen.

Generelt påvirkes vores eget humør af kroppens muskulatur – når du f.eks. bevidst slipper eller strækker spændte muskler, føler du dig mere både fysisk og psykisk afslappet. Berøring og wellness har samme effekt. Sådan fungerer det også med smilet.

Falske smil tæller også

”Men hvad så, hvis jeg bare har en RÅDDEN dag?!” kunne indvendingen være. Faktisk kan du ved viljens kraft VÆLGE at smile – vende mundvigene opad – og det vil stadigvæk øge din oplevelse af overskud og ro. Hjernen genkender således ”bevægelsen” og imiterer følelsen.

Det er klart, at det ægte smil skyder genvej til målet, men det, at du VIL smile, er en rigtig god start.

Smil som terapi

Gennem flere år har jeg i de terapeutiske samtaler benyttet hypnoterapi som et støttende værktøj. Her ser jeg, hvordan vi ved viljens kraft kan forestille os og genkalde os følelser – selvom de slet ikke er ægte eller relevante i den konkrete terapi-situation. I kraft af disse bevidste følelsesladede visualiseringer reagerer kroppen, ansigtsmuskulaturen, følelsen af kulde/varme, tårekanalerne pga. tristhed og angst såvel som glæde og forløsning.

Således har jeg længe benyttet ”smilets magi” i den del af terapien, som handler om at bygge op, skabe overskud og ro.

Her får du den centrale øvelse, jeg har udviklet og benytter ofte: ”Det lille hemmelige smil”. Brug den i flæng – når som helst og hvor som helst. Den er god, når du trænger til lidt nødhjælp i en presset situation, hvor du føler dig træt, trist eller nervøs.

 

Øvelse: Det lille hemmelige smil

1) Forestil dig, at din krop er afslappet og rolig – med lange og bløde muskler.

2) Luk nu af for evt. forstyrrelser, som at trække et filter ned over dig. Du kan se og høre alt, men det ’vedkommer’ ikke dig lige nu.

3) Smil nu et lille hemmeligt smil – sådan som du måske kender det fra en Buddha-figur eller billedet af Mona Lisa. Smilet er ikke nødvendigvis synligt, men du kan mærke det.

4) Forestil dig, hvordan smilet breder sig ud i din krop.

5) Intet kan røre dig her…

 

Vil du vide mere?

Søg på ”Facial feedback hypothesis” på internettet – der er masser af info om de videnskabelige fakta (primært engelsk).