Søde lækkerier til dit barn – uden blodsukker-himmelflugt

Af: Anette Straadt

Foto: Shutterstock

Sundhed har mange aspekter. Sundhed er ikke kun broccoli og omega-3. Sundhed er også velvære, lykkehormoner, kærlighed og hygge.

Det er dejligt at hygge sig og det er skønt indimellem at spise lidt lækkerier sammen med dem, vi elsker.

Samtidig ved de fleste af os også godt, at det ikke er sundt for den biologiske krop med for meget sukker og for mange farvestoffer, og at vi derfor helst skal spise overvejende sundt. Det kan det godt give lidt dårlig samvittighed, når vi står ved de farverige slik- og kagehylder i supermarkedet og putter poser og pakker ned i indkøbskurven. Samtidig vil vi gerne gøre vores børn og venner glade, og vores egen indre huleboer vil også rigtigt gerne tanke kroppen op med det søde og det fede. For tænk nu, hvis der kom hungersnød i morgen …

Så hvordan kan vi tage hånd om begge dele? Så vi passer på kroppen og samtidig giver plads til guf og lækkerier indimellem.

Læs også: Sukker ødelægger din søvn

Vi spiser for meget sukker

Undersøgelser viser, at vi meget nemt får for store mængder sukker, farvestoffer osv. 6 ud af 10 børn og unge spiser for meget sukker. Sukker findes ikke kun i slik, men også i ketchup, dressing, marmelade, frugtyoghurt, morgenmadsprodukter, kiks, søde drikke og mange andre steder. Det kan derfor godt betale sig at være bevidst om, hvor meget der smutter indenbords, når vi hygger. Husk, at sukker kan hedde mange forskellige ting på indholdslisten f.eks. sukrose, fruktose, maltose, glukose, glukose-fruktose sirup (HFCS), og alle slags sirup.

De fleste kender godt oplevelsen af, at det kan være virkelig svært at nøjes med et enkelt stykke fra slikskålen. Sukker giver en frigivelse af lykkehormonet dopamin i hjernen, og derfor er det svært for de fleste at få stoppet igen, når først posen er åben. Chokolade og is har en særlig kombination, der kan være svær at modstå. Sukker sammen med fedt giver et lykke-boost i hjernen, og det ved producenterne godt, når de fremstiller deres produkter. De bliver netop lavet, så vi ikke kan lade være med at tage et stykke eller en portion mere.

Raffineret sukker og kunstige farvestoffer har ingen positive effekter på kroppen. I stedet sætter det kroppen på arbejde. Kunstige farvestoffer og smagsstoffer skal udskilles via leveren. Sukker sætter insulin-produktionen i bugspytkirtlen på overarbejde for at holde blodsukkeret nogenlunde stabilt. På sigt kan for meget sukker være med til at give en større risiko for overvægt, insulinresistens, inflammation med mere.

I denne artikel ser vi nu nærmere på, hvordan I kan hygge jer med lækkerier, der ikke belaster kroppen, men i stedet tilfører næring. Og som samtidig smager skønt.

Sukkerfri i supermarkedet

Kan sukkerfri slik, kage, chokolade, is og drikkevarer være en løsning? Vær opmærksom på, at sukkerfri lækkerier i supermarkedet ofte er sødet med sødemidler som aspartam og acesulfam. Studier viser, at disse sødestoffer bl.a. har en uheldig virkning på vores tarmbakterier. Tarmbakterierne er virkelig vigtige for vores sundhed ikke mindst immunforsvaret og for hjernens funktion. Derfor er det klogt at undgå disse mest muligt.

Hvad kan du gøre?

Når vi gerne vil have den søde, lækre smag, men ikke ønsker for meget raffineret sukker og heller ikke de sødemidler, der er kendt for at give problemer, så findes der heldigvis nogle alternativer og tricks.

Hvis du laver dine egne søde lækkerier, er du helt sikker på, hvad de indeholder, og du kan sammensætte dem, så de tilfører sund næring til kroppen.

Dadler er meget søde, og selvfølgelig indeholder de en del frugtsukker. Men samtidig indeholder de vitaminer, mineraler og fibre, der tilfører kroppen næring. Det gælder også for modne bananer.

Honning og kokosblomstsukker giver både sødme og smag. Derfor kan man ofte bruge lidt mindre, end hvis man bruger raffineret sukker. De indeholder også nogle vitaminer og mineraler.

Krydderier som kanel, kardemomme, vanilje og lakrids kan også hjælpe til at få en lækker smag frem. Kanel hjælper samtidig til at holde blodsukkeret stabilt.

Sødemidlet Stevia er også en mulighed at bruge, men vær opmærksom på, at det har en let anisagtig smag.

Xylitol er en sukkeralkohol, som i større mængder kan give mavekneb. Men det kan bruges i mindre mængder. Det påvirker blodsukkeret mindre end sukker.

Frugt, bær, citrusskal, nødder, nøddesmør og kakao er også skønne ingredienser i lækkerier.

Læs også: Kan gener forklare lavt blodsukker hos børn

Stabilt blodsukker

For at hjælpe kroppen til at undgå overarbejde med at holde blodsukkeret stabilt, skal det, vi spiser, ikke kun indeholde kulhydrater, men også fedt, protein og fibre. Du kan derfor med fordel tænke det med, når der laves lækkerier.

Æg er oplagte at bruge. De indeholder både sunde fedtstoffer og protein. Men har du også tænkt på, at du kan bruge bønner? Kogte, mosede sorte eller hvide bønner har en fin konsistens til kager, pandekager, vafler og konfektkugler. De tilfører sunde proteiner, vitaminer og mineraler.

Når du bruger mel, så vælg altid fuldkornsmel. Det indeholder både kim og skaldele fra kornet, hvor fibre, vitaminer og mineraler sidder.

Hvis der skal tilsættes fedtstoffer, så vælg god kvalitet. Økologisk kærnet smør og økologisk koldpresset kokosolie giver både lækker smag og gode sunde fedtsyrer. Undgå raffinerede olier og blandingsprodukter. Her er fedtstofferne forarbejdede og har mistet deres sundhedsværdi.

Hvis du laver lækkerier med overvejende kulhydrater – f.eks. en smoothie kun på bær, banan og risdrik – kan du med fordel servere noget sammen med, der hjælper kroppen med at holde blodsukkeret stabilt. Det kan f.eks. være nogle nødder, frø og kerner, et stykke knækbrød med peanutbutter eller lignende.

Men hvordan omsætter du alle disse gode råd til lækkerier, som både børn og voksne sætter pris på?

Lækre idéer

Skær æbler i tynde skiver. Læg dem på et fad. Drys med en blanding af kanel og kakao.

Lav en smoothie af modne bananer, kogte bønner, bær, vanilje og mælk/plantedrik. Lav den eventuelt tyk som softice.

Lav dadelkugler: En pose bløde dadler blendes med 2-3 spsk kakao, reven appelsinskal, 2 spsk kokosolie og lidt kanel. Trilles til kugler og rulles i kokosmel.

Bag pandekager af æg, fuldkornsmel, yoghurt/planteyoghurt, kanel og kardemomme. Serveres med lidt flydende honning og bær og evt hjemmelavet nutella.

Lav hjemmelavet ”nutella” af en moden avocado, 5 bøde dadler, 1 stor spsk kakao, 1 spsk smeltet kokosolie og eventuelt en spsk hasselnøddesmør.

Vend skiver af fuldkornsbrød i æg. Drys lidt kanel på. Steg på begge sider på panden i smør/kokosolie. Dryp med honning.

Bag små muffins af 3 æg, 3 spsk honning, 2 dl havregryn, 1 dl fuldkornsmel 30 g. smør/kokosolie, 2 spsk peanutbutter, 1 moden banan, 1 tsk bagepulver. Bages i ca. 20 minutter ved 180 grader. Pyntes med smeltet chokolade og drys af kokosmel.

Læs også: Gode råd til hygge med stabilt blodsukker

Nye vaner

Husk, at det ofte tager tid at ændre vaner, så hvis I nu er mest vant til bland-selv-slik hylderne i Rema1000, så giv det lidt tid, før smagsløg og øjnene vænner sig til det nye. Gør gerne lidt ekstra ud af dekoration og pynt. Du kan f.eks. bruge smeltet mørk chokolade, bær, spiselige blomster og kokosmel farvet med frugtfarve.

Tag meget gerne børnene med i køkkenet. Det giver dem en bevidsthed om, hvad I putter i maden og dermed i kroppen. Det øger også nysgerrigheden efter at smage nye ting.

Hvis ikke I spiser det hele, så husk at meget af det kan fryses ned og gemmes til en dag, hvor der ikke er så meget tid.

Få flere idéer til sunde lækkerier i den skønne e-bog skrevet at Anne Harbech Olesen: ”Hygge Godt”. Du finder den her.

De hurtige løsninger

Det er ikke altid, der tid til at gå i køkkenet. Skal det være super nemt og hurtigt? Så får du her nogle idéer til sunde lækkerier, som kan købes.

Mørk chokolade på 70-90 %

God kvalitetsmarcipan

Nødder af alle slags

Frugtstænger

Tørret frugt

Barer lavet på f.eks. dadler og nødder

Gå gerne en tur i din lokale helsekostbutik og se, hvad de har på hylderne. Her kan du ofte finde mange lækkerier, som samtidig er lavet af sunde råvarer.

Når I spiser lækkerier, så nyd dem i fulde drag. Positive følelser og nydelse bidrager i høj grad også til vores sundhed og velvære.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*