Søvnløs i årevis

Jeg har lidt af manglende søvn gennem mange år. Jeg ligger bare stille, men søvnen udebliver. Hvad kan hjælpe her?

Jeg føler mig gennemtræt! 

Mange hilsener fra R 

 


 

Søvn er helt essentielt for vores sundhed, energi og trivsel, så jeg kan godt forstå du er frustreret og ikke mindst meget træt. 

Manglende søvn kan skyldes flere ting fx. for mange bekymrende tanker, for mange stimulanser som kaffe, grøn te og sukker, eller hvis du sover midt på dagen og derved forstyrrer din døgnrytme. Hvis nogle af disse ting kan være årsagen, så skal du kigge på det først. 

Du kan bruge forskellige tilskud til at fremme søvn. Produkter med beroligende urter og tryptofan kan være muligheder. Tryptofan er forstadiet til vores søvnhormon melatonin, og ved at tilbyde kroppen mere tryptofan øges muligheden for tilstrækkelig dannelse af melatonin. Det kan være produkter som Tryptonat eller Lunamino. Afslappende og beroligende urter findes som sove-teer eller i tilskudsform som Melissa Dream eller Sleep Blend. Det homøopatiske middel Coffearon er også en mulighed. Du kan få hjælp til at vælge det rigtige produkt i din helsekostforretning.  

Du fremmer din egen produktion af melatonin ved at sove i et helt mørkt rum om natten og sørge for at få dagslys om dagen. Fødevarer som havregryn, banan, kirsebær(saft), græskarkerner mm. fremmer dannelsen af melatonin. Du kan læse mere om beroligende mad i artiklen Beroligende mad på tallerkenen. 

 Bevægelse og motion i løbet af dagen er også vigtig, så du opnår en naturlig træthed. Sidst men ikke mindst kan meditationer og afslapningsmusik også bruges.   

Mange hilsner fra 

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut 

1 kommentar

  • Henning Rolapp siger:

    Jeg har selv haft voldsomme søvnproblemer, samt andre belastende ting ved kroppen. Jeg kan ikke sige præcist hvad der har den største virkning for mig, men jeg kan nævne nogle ting der helt klart har virket. Sol og havvand. Nu er denne sæson jo forbi, men hvis du har råd tag en rejse ned til de varme lande, og brug hele tiden hernede til en sådan behandling. Og ikke bare sol på armene, men over hele kroppen.

    Icebergssalat er mit store hit og har været det i mange år. Min. hver anden dag. Måske et halvt hoved. Brug gerne en blænder sammen med andre gode ting for at optimere virkningen. Jeg har tidligere brugt Olivenolie, men det vil jeg kraftigt fraråde. Bruger i stedet Rapsolie, da det indeholder meget mere omega3 fedtsyre, som hjernen givetvis efterspørger. En god del af hjernen indeholder diverse fedtsyrer. Prøv at Google Omega3 fedtsyre Hjernen. Det har måske også noget med demens at gøre. Personlig føler jeg, at søvn også har noget med svovl at gøre.
    Søvnen er vist først i orden, når man også har drømmesøvn.

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *