Sover du dårligt? Så begår du måske en af disse 6 "fejl" - Naturli

Sover du dårligt? Så begår du måske en af disse 6 “fejl”

Af: Freja Fredsted Dumont

Foto: Adobe Stock

Flere oplever søvnløshed, og der kan være en række årsager til de søvnløse nætter – også nogle, du nok ikke havde overvejet. Flere af dine gode vaner kan nemlig stå bag din mangel på søvn.

Du ved sikkert allerede godt, at du ikke skal drikke en kande kaffe, se tv i sengen eller spise dig mæt, lige inden du skal sove. Men hvad du sikkert ikke vidste var, at pebermynter, en varm dyne og citroner kan forstyrre din skønhedssøvn.

  1. Din mund er frisk som pebermynte

Hvordan smager din tandpasta? Hvis den smager af pebermynte, skal du måske overveje at skifte tandpasta … Forskning viser nemlig, at smagen af pebermynte stimulerer hjernen og får dig til at føle dig vågen. Måske skulle man prøve med tandpasta med jordbærsmag i stedet?

  1. Koldt vand i ansigtet

Du ved sikkert, at det er en god ide med et koldt brusebad om morgenen, når du skal vågne – for det udløser nemlig energi, og det er godt for huden at vaske den med koldt vand. Derfor skal du også helst holde dig til at vaske dit ansigt i varmt vand inden sengetid og nøjes med de kolde bade til om morgenen, hvor du skal være frisk og lysvågen.

  1. Du har det dejlig varmt

Men selvom du skal vaske dit ansigt i varmt vand, skal du passe på med for høje temperaturer, når du putter dig under dynen – en for høj kropstemperatur kan nemlig ødelægge søvnen. Hvis du ligger i ske med din partner eller måske tæt på et kæledyr, eller har du flere dyner og puder omkring dig, så bør du måske overveje at ændre vaner. Hvis du sænker din kropstemperatur, sover du bedre – bare du ikke fryser, for så kan du da slet ikke sove!

  1. Du elsker godnatlæsning

Det kan være, du har droppet tv-serierne op til sengetid, og i stedet har valgt at læse lidt i håb om at sove bedre. Undersøgelser siger, at det måske ikke er det bedste valg. Spændende, følelsesfuldt og intellektuelt udfordrende læsning inden du skal sove, kan betyde, at du sover dårligere. Drop den spændende krimi og ræk i stedet for ud efter et ugeblad, der ikke hidser dig op.

  1. Du tager din medicin inden sengetid

Det kan godt være, at det er nemmest at huske pillerne, når du tager dem, inden du går i seng. Men visse vitaminer som f.eks. B6 og B12 og visse typer medicin, som f.eks. indeholder steroider, har vist sig at have dårlig effekt på søvnen. Tal med din læge om din medicin og din søvn.

  1.  Du elsker citroner

Te med citroner er måske umiddelbart et godt aften-alternativ til den opkvikkende kaffe. Men citronerne giver dig måske samme effekt som kaffen. Duften af citroner og andre citrusfrugter kan stimulere dig mentalt og øge energiniveauet. Hvis du gerne vil sove, så drop drikkevarer med citroner, og lad for øvrigt også være med at vaske dine lagner i sæbe, der dufter af citron.

 

Kilde: https://www.voksnekvinder.dk/din-psyke/sovn/647-10-overraskende-arsager-til-at-du-sover-darligt.html?start=9

 

1 kommentar

  • Niels Christensen siger:

    7. Du udsætter dig selv for blåt lys inden sengetid.

    Undgå lyskilder med blåt lys i de sidste timer inden sengetid, da det hæmmer produktion af søvnhormonet melatonin. Varmt, gulligt lys er bedre. Glødepærer, f.eks. halogenpærer udsender varmt lys uden den blå del af spektret. De udsender også infrarødt lys, der har betydning for reparation og vedligeholdelse af øjets nethinde. En anden fordel ved glødepærer er, at de ikke flimrer. Computerskærme, herunder smartphoneskærme, udsender blåt lys. Det blå lys kan reduceres med gratisprogrammet Iris mini. Det anbefales at reducere det blå lys fra computerskærme i de sidste timer inden sengetid. Ref.: Dr. Alexander Wunsch

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *