Søvnhygiejne kan gøre dit liv både bedre og længere!

Af: Malene Tonnung

Foto: Shutterstock

Ja, ja, vi ved da godt, at ordet søvnhygiejne lugter lidt af støvede gamle dage. Men måske er det tid til at støve ordet lidt af og få styr på det? I hvert fald viser forskning efterhånden, at vores søvn og produktion af hormonet melatonin kan skabe noget nær mirakler.

Forestil dig en helt stille og mørk nat. Du er gået den i møde med eftertænksomhed i skumringen, maven er tilpas fyldt med rene og sunde fødevarer uden forstyrrende stimulanser, du har fået lys, motion og frisk luft. Du gaber og glider hen på søvnens beroligende hav.

Bare den første del kan være svær at opfylde i et moderne samfund, hvor lyde og lys sniger sig forbi selv det tungeste mørklægningsgardin. Derfor er vores søvn efterhånden et af vores mest udfordrede sundhedsområder, hvilket er en af baggrundene for, at Anette Harbech Olesen nu har skrevet bogen: ‘Søvnhormonet Melatonin – optimer din søvn, vægt & livskvalitet’.

Vidundermidlet vi truer med blåt lys

I bogen sætter Anette fokus på signalstoffet melatonin, der har stor betydning for din døgnrytme og nattesøvn, men også for livskvaliteten og aldringsprocessen.

Vi danner helt naturligt melatonin i pinealkirtlen i hjernen om natten, når vi sover. Det er derfor søvnhygiejne er så vigtigt. Produktionen af melatonin kræver fuldstændigt mørke, og er derfor hos mange – både børn og voksne – påvirket negativt af blåt lys fra computerskærme, telefoner og LED-lys.

Niveauet af melatonin falder desuden med alderen. Det mærker vi ofte i form af dårlig nattesøvn og andre ubalancer.

Nedsat melatoninproduktion påvirker søvnen, vægten, immunforsvaret, fertilitetsevnen, hormonbalancen, humøret og en hel masse andre funktioner negativt og kan føre til generelt nedsat livskvalitet og muligvis også hurtigere aldring.

Bliv ekspert i din melatonin-produktion

I sin nye bog gennemgår Anette, hvordan melatonin dannes, hvilken indflydelse det har for vores indre balancer, søvn og sundhed, samt hvordan et tilstrækkeligt melatoninniveau i en række sammenhænge kan afhjælpe kropslige symptomer og ubehag, eksempelvis i forbindelse med sygdom eller hormonelle ubalancer.

Vi ved, hvor vigtig en god nattesøvn er for vores velbefindende, humør, koncentrationsevne, reaktionsevne og spisemønster. Spørg også bare personalet på landets hospitaler, og de vil svare, at en god søvn er afgørende for patienternes bedring. Derfor kan det betale sig at passe på såvel søvnhygiejne, pinealkirtlen samt dens produktion af melatonin.

Det er muligt at gøre via sunde sovevaner, bevidst brug af lys og mørke samt indtag af specifikke fødevarer, der stimulerer produktionen. Altså en samlet god søvnhygiejne.

1 kommentar

  • Bente siger:

    Kan man ikke lave en godnatte af tørret lægebaldrian eller humle?

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *