Nyheder

Spinat med laks, perlebyg og pocheret æg

27. juni 2022

Kolesterol-venlig mad kan sagtens indeholde fedt og æg. Det skal bare være det sunde af slagsens. 

 Til 2 personer

Du skal bruge:

1 dl perlebyg

2 dl vand

1 dl frossen eller frisk spinat

Uraffineret salt og friskkværnet peber

2 spsk. skyr

Frisk eller tørret timian

Økologisk fersk røget laks

2 æg

Sådan gør du:

Kog perlebyggen i letsaltet vand i 20 min. Damp spinaten og bland den let afkølede perlebyg med spinat, skyr samt krydderier. Server blandingen på tallerkener eller i små serveringsskåle med et stykke fersk røget laks over. Du kan sætte anretningerne ind i en lun – ikke for varm ovn – mens du pocherer æggene. Kog vand i en gryde, pocher æggene i det kogende vand i 5 minutter og top retten med de pocherede æg. Drys gerne lidt uraffineret salt og frisk eller tørret timian over.


Lidt om pochering:

Pochering er en sund og skånsom tilberedning af æg. Du kan anvende små æggepocherere, som vist her på billedet, eller du kan blot slå ægget ud i en gryde med kogende vand. Form herefter ægget med en gaffel ved at køre den rundt og samle æggehviden omkring blommen. Æggene skal koge i fem minutter, hvis du ønsker dem smilende.

Fra ‘Kolesterol Kogebogen – Spis dig til blodsukker og kolesterol i balance’ af Anette Harbech Olesen.

Du kan finde flere opskrifter fra Anette på madforlivet.com

Forrige artikelBørn får også parfumeallergi

Næste artikelDen gode latter