Spis dig væk fra type 2 diabetes

Af: Malene Tonnung og Majbritt L. Engell

Det skønnes, at 750.000 danskere har forstadie til type 2 diabetes, og at 320.00 danskere har diabetes. Med den rette kost og livsstil kan du ikke kun forebygge, men også spise dig ud af en medicinkrævende type 2 diabetes. Og blive mere fertil …

Hvert år får 28.000 danskere beskeden: Du har diabetes. Hele 80 pct. har type 2. Og det er i følge forfatterne til bogen ‘Diabetes kuren – Spis dig rask’ en positiv besked, for det betyder, at man selv kan gøre noget ved det. Alice Apel Hartvig og Majbritt L. Engell har med bogen ønsket at give danskerne en chance for at spise sig ud af medicin og ind i en bedre livsstil. Eller helt undgå at få diabetes til at starte med. Eller undgå insulinresistens og hormonelle problemer, der resulterer i barnløshed.

Fertiliteten kan nemlig også blive ramt, når hormonerne roder eller er i ubalance, som de er ved diabetes. Det er derfor, at den samme kost og livsstil både forebygger diabetes og barnløshed.

 

Amerikanske anbefalinger

I bogen får læseren præsenteret disse biokemiske forhold og sammenhænge, og får helt konkrete værktøjer til, hvordan en hverdag og en livsstil kan skrues sammen, så den rette balance opnås i kroppen. Hvad gør man f.eks., når man er på restaurant eller i byen? Eller når det skal gå lidt stærkt? For livet bliver jo ikke mere overskueligt eller mindre travlt, når en diagnose stilles.

’Diabetes kuren’ følger i sporet på nylige anbefalinger fra den amerikanske Diabetesforening, der i stigende grad opfordrer til, at man skal se maden som medicin. Den rette balance i kosten kan både helbrede og forhindre os i at blive syge.

 

Diabetes-forebyggelse i en nøddeskal

Helt simpelt handler en livsstil, der holder din krop rask, om at:

– Holde en balance med sine kulhydrater. Det vil sige, at du skal vælge de rigtige og stadig ikke spise for mange af dem.

– Droppe angsten for sunde fedtstoffer som olivenolie, nødder og mayo. De skal indtages hver dag, for de hjælper os til at få sunde celler.

– Styrke kroppens muskler. En stærk krop gør os mere modstandsdygtige.

Naturli har fået lov at bringe nogle lette, hurtige og lækre opskrifter fra bogen, som du kan teste af – god appetit med forebyggelsen!

Skinketoast

Æggewrap med spidskålsfyld og laks

And i grøn karry med blomkålsris

Krebinetter med gulerod og mandler

Blomkålssalat med fennikel, pesto og sprød skinke

Skyr-is som kugler med kokos, brombær og chokolade

 

8 diabetesvenlige leveregler

  1. Spis rigelig af monoumættet fedt mindst tre gange om dagen (olier, nødder), spis omega 3 en gang dagligt (fisk, fiskeolie, chia), begræns det mættede fedt (fløde, smør, dyrefedt).
  2. Spis fibre – fra klid, frø og fuldkorn.
  3. Spis mindst 500 gram grøntsager om dagen.
  4. Spis primært bær frem for anden frugt.
  5. Spis mager protein fra kød, mejeriprodukter, æg og fisk til dine hovedmåltider.
  6. Undgå sukker i alle former.
  7. Undgå øl og sukkersødet alkohol. Vælg rødvin, hvis du nyder alkohol og hold dig under 7 og 14 genstande.
  8. Varier din kost og motioner mindst tre timer om ugen – gerne intervalmotion.

(Fra Diabetes kuren)

 

Bog: Diabetes kuren

Forfatterne arbejder til dagligt i Frk. Skrump Kost og Livsstilsklinik, hvor de igennem næsten 10 år har hjulpet mennesker i deres kamp med vægtregulering, fertilitet og diabetes.
I bogen får du både biokemien serveret på en let forståelig måde, kostplan-eksempler, 4 træningsprogrammer og 95 opskrifter.