Nyheder

Spis grønt uden risiko

27. juni 2022

Mindst 18 danskere er smittet af tarmbakterien VTEC. Men du behøver ikke leve af millionbøf og pasta af den grund.

VTEC er den nye trussel

Der er hele tiden noget at være bekymret for. Nu er det ikke længere fugleinfluenza eller Creutzfeldt-Jakob, vi skal frygte; denne forsommer skal vi være bange for tarmbakterien VTEC, der formodentlig er kommet til landet med tyske grøntsager. Først var det agurker fra Spanien, siden var det bønnespirer fra Tyskland, der fik skylden. Lige nu (7. juni 2011) ved man ikke med sikkerhed, hvor smitten er kommet fra. Foreløbig er mindst 18 danskere smittet, hvilket er slemt nok med et potentielt sygdomsforløb, der i yderste konsekvens kan indebære nyresvigt. Det er dog værd at notere sig, at ca. 50 danskere hvert år bliver ramt af tarmbakterien, så der er ikke tale om en helt ny trussel. Ifølge WHO har nye undersøgelser dog afsløret, at bakterien er en ny afart af VTEC, som er særlig svær at behandle med antibiotika. Det er Sundhedsstyrelsen herhjemme imidlertid ikke enig i. De siger, at bakterien har været en velkendt periodisk gæst igennem flere år, omend de ikke har set den i det omfang før. Det er også værd at huske på, at der ikke er tale om en egentlig epidemi. Endnu.

Så der er bestemt ingen grund til at droppe grøntsagerne hele sommeren, eller skamkoge de grønne ingredienser til ukendelighed. Det er nok en god idé at holde sig fra de spanske og tyske agurker, men husk samtidig på, at f.eks. Coop har eget laboratorium, der laver løbende bakteriologisk kontrol af de grøntsager, der forhandles i Fakta, Kvickly, Brugsen og Irma. Lignende sikkerhedsforanstaltninger er også virkelighed i de andre store supermarkeds- og købmandskæder.   

Men det er alligevel en god idé at tage nogle forholdsregler. Kodeordet er hygiejne.

Vask bakterierne af hænderne

Vask regelmæssigt hænder – særligt inden du tilbereder mad. Ikke lidt tjatteri under hanen, men brug varmt vand, sæbe, gnid fingrene grundigt ind og husk håndleddene. Husk at ringe og armbånd er gode til at huse bakterier. Tag dem af, når du laver mad.  

Vask grøntsagerne

Skyl altid frugt og grøntsager, inden du spiser dem rå. Brug gerne et bryggers til grøntsagsrensning, så du holder jordbakterierne fra den øvrige madlavning. Den slags er obligatorisk i et restaurationskøkken, og det kan med fordel adopteres i en almindelig husholdning – forudsat at du har et bryggers eller en ekstra vask til den slags. Ellers bør du begynde madlavningen med at ordne grøntet, så du kan rense vask og bord grundigt inden andre ferske fødevarer forarbejdes.

Rengør grundigt for bakterier

Vær omhyggelig med skærebræt og knive. Brug aldrig det samme skærebræt eller den samme kniv til både grønt og kød.

Slå VTEC-bakterierne ihjel

VTEC-bakterier og andre colibakterier dræbes ved 70 grader. Derfor er det en god idé at skolde både skærebræt og knive med kogende vand. Hvis du vil være mere sikker, kan du naturligvis også skolde grønt, som du vil spise rå. De skal dog helst ligge i 70 grader varmt vand i mindst ti minutter, før du er helt sikker – men en hurtig skoldning er bestemt bedre end ingenting, hvis du ikke er helt sikker på råvarernes oprindelse.

Blanchér grøntsagerne

Blancher altid babymajs, sukkerærter og andre snackgrøntsager, før du spiser dem. Læg dem i kogende vand i et lille minut – det bliver de ikke mindre vitaminholdige eller sprøde af, men de er til gengæld garanteret bakteriefrie.

Forrige artikelDiæt kan hjælpe mod ADHD

Næste artikelBagel med bøgeblade