Spis huden klar til solen

De fleste af os har prøvet det: Solen titter frem, vi springer ud – det er højst sandsynligt ikke særlig varmt endnu og alligevel brænder skuldrene efter et par timer. Solen kan sagtens være stærk i forsommeren, men du kan forberede huden.

Når vi rejser sydpå, har de fleste af os spækket kufferten med solcremer og beskyttelse. Vi ved, at vi skal ud i solen i mange timer, det er varmt, og vi skal passe på. Men herhjemme vover rigtig mange sig ud uden beskyttelse. Vi vil bare lige nyde de blide strejf – og måske synes vi ikke, at fedtede solcremer er sagen bare for en smuttur (vi skal jo også have lidt tiltrængt D-vitamin, ikke?)

Men solen er ubarmhjertig. Uanset om temperaturen er 20 eller 30 grader kan strålerne give skader i huden, der på sigt kan føre til sygdom, hvis vi ikke passer på.

Vinterbleg til sommerbrun

Det er især vores egen vinterblege hud, der giver risikoen for solskader i foråret. Når vi bliver brune, er det faktisk kroppens egen forsvarsmekanisme mod solen, der er trådt i kraft. Derfor er vi som regel mere modstandsdygtige overfor solstrålerne senere på sommeren, hvor vi har fået farve.

I overhudens levende lag bor vores pigmentceller (melanocytter). De producerer farvestoffet melanin, der beskytter den underliggende læderhud mod de skadelige UV-stråler fra solen.

Det er dette farvestof – melanin, der gør os brune, men også det, der beskytter os senere. Og denne brune farve kan vi faktisk godt give bedre muligheder allerede på forhånd for at blive fremelsket. Faktisk bakker forskning op om, at vi via kosten kan spise os til en sundere og bedre kulør.

Rød er ikke korrekt farve

Målet er at springe lyserød og især skrigende rød over. Det er, når vi bliver forbrændt, at hudskaderne opstår – de, der senere kan føre til alt fra grimme pletter til i værste fald kræft. Derfor skal du kende dine egne grænser godt, når du bevæger dig ud i solen. Men du kender garanteret også dem, der bare skal se på solen – på trods af en lys hårfarve – og så er de brune. Noget er genetisk, men visse madvarer og kosttilskud kan faktisk hjælpe dine celler med at fremelske den beskyttende brune farve.

Kapers, mandarin og pomelo indeholder f.eks. stoffer, der kan støtte huden i at få en sund kulør.

I et studie med ekstrakt fra kapersblade fandt man, at det øger melanocytternes aktivitet og derved den beskyttende kvalitet i melaninen. Forskerne målte indholdet af melanin og cellelevedygtighed og fandt ud af at kapersblade-ekstraktet stimulerede melanocytternes funktion.

Denne aktivitet antyder, at kapersekstrakt har potentiale til at forebygge pigmentforandringer – som netop er forandringer, der skyldes uensartede lokale koncentrationer af melanin, når ikke alle celler kan følge med, og derfor opstår der mørke pletter på huden.

Beskyttende citrus

Flavonoiderne hesperitin og naringenin er stoffer fra ekstrakt lavet af mandarin og pomelo. De blev brugt i et forsøg på Universitetet i Taiwan, hvor forskerne målte en øget aktivitet i melanocytter og en stigning af melanin i cellerne.

Mandarin og pomelo blev valgt, da de er rige på netop disse flavonoider. I og med at flavonoiderne virker stimulerende på melanocytterne, kan citrusfrugter som mandarin og pomelo styrke de celler, som skal beskytte huden.

Denne viden har en producent som New Nordic brugt til at fremstille kosttilskuddet Skin Care Tan, der er en genvej til at styrke huden, når du ved, at du snart skal ud og nyde solstrejfene. Hvis du bakker op med farverige grøntsager, væske og olier, som også styrker huden, er du rustet til en sommer uden solskader. Og skal du på solferie, så husk ekstra beskyttelse – få seneste viden om cremerne på side 40 i artiklen Brun og sund, eller rød og ristet?

__________

Tilskud til solbeskyttelse

New Nordic Skin Care Tan er baseret på mandarin, pomelo, kapers og sort peber ekstrakt.

Tilskuddet indeholder også kobber, der bidrager til normal hudpigmentering og vitamin C, der støtter dannelsen af kollagen og hjælper med at beskytte hudens celler mod oxidativt stress, der bl.a. kan føre til photoaging.

__________

Start stille og roligt

Vejen til en brun solkulør går IKKE over rød og forbrændt hud. Så hvis du gerne vil være brun uden at branke, skal du starte roligt ud – f.eks. med et kvarter i solen uden beskyttelse, alt efter den hudtype og tid på dagen.

Solen er skrappest mellem 12 og 15, så det vær ekstra på vagt på fridage, hvor du måske glemmer at søge skygge i disse timer. Selv gennem skyer har solen effekt, så lad dig ikke snyde.

Efterhånden som huden danner mere og mere farve, kan du forlænge opholdet i solen – men små skridt. Du kan hverken se eller mærke forbrændingen lige, når den sker. Skal du være ude i længere tid – uden skygge eller dækket af tøj, så er det på med cremen.