Stillesiddende arbejde har konsekvenser

Hvis du har et skrivebordsarbejde, bør du stå op en del af arbejdstiden. Stillesiddende arbejde har mange negative konsekvenser – uanset hvor god form, du er i.

Det er sundhedsskadeligt at sidde ned. En amerikansk undersøgelse viste, at en gennemsnitsamerikaner sad ned 56 timer om ugen. Selvom det næppe ser helt så grelt ud i Danmark, er det værd at skrue ned for ”siddetiden”. For der er mange sundhedsfordele i at hæve skrivebordet, så du kan stå op nogle timer om dagen.

Stillesiddende arbejde er usundt

Selvom du er i god form og bruger mange timer på træning hver uge, er det stadig usundt for dig at sidde for meget ned. Et canadisk studie konkluderede, at jo mere man sidder, desto større er risikoen for tidlig død – uanset den fysiske form.

Når du sidder ned, er dine muskler ikke i brug. Det betyder, at du taber muskelmasse, og samtidig bliver musklerne kortere og stivere, så de mister en del af fleksibiliteten.

Du forbrænder en anelse mere stående

Forbrændingen går nærmest i stå, når du sidder ned. Naturligvis er der stadig en forbrænding i kroppen, der holder hjernen i gang og giver kraft til dine arme, men det er meget lidt. Når du har siddet i en times tid, er produktionen af fedtforbrændings-enzymet lipase faldet med 90 pct. Selvom du ikke forbrænder store mængder energi ved at stå op, er forbruget af kalorier 20 pct højere, end når du sidder ned.

Rygmuskulaturen svækkes

Når du sidder med ryggen plantet i et ryglæn, vil de muskler, der styrer din kropsholdning, blive slappe. Det betyder, at du lettere får ondt i ryggen, og da mange af os sidder forkert, kan du også lettere få ondt i nakke og skuldre med hovedpine til følge. En god løsning er at sidde på en stol uden ryglæn, der tvinger dig til at rette ryggen – eller eventuelt en af de store sidde-bolde, der tvinger kroppen til at bruge balancemuskulaturen i ryggen.

Dine knogler skal bruges. Du styrker dine knogler, når du dyrker motion, og du øger risikoen for at udvikle knogleskørhed, når du er for passiv.

Dit blodomløb er dårligere siddende

Det kan lyde banalt, men det gør det ikke mindre sandt: Når du sidder ned, er blodomløbet hæmmet, og hormoner og ilt kommer ikke så hurtigt rundt i kroppen. Det øger risikoen for stress og humørsvingninger. Amerikanske Centers for Disease Control and Prevention fandt ud af, at ansatte var i bedre humør og havde mere selvtillid, når de kunne stå op og arbejde.

Livet ved skrivebordet er kædet det sammen med flere sygdomme – heriblandt type 2-diabetes og visse former for kræft. Undersøgelser har også vist, at folk, som sidder foran en skærm mere end fire timer om dagen, har 125 pct. større risiko for at få hjertekarsygdomme.

Kilde: B.dk

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*