Krop

Stimulanser – de gode og de dårlige

17. februar 2011

Har du også lovet dig selv at skære ned på kaffen, slikket, fedtet osv.? Men falder du i, ligeså snart du bliver træt, sulten eller keder dig? Så få et par råd her …

Jeg er bare så træt…

Ja, det lyder som en selvfølge, men alligevel kan det ikke siges nok: Få din søvn! Hvis du synes, at du generelt får, hvad du skal have og vågner udhvilet om morgenen, men oplever træthed midt på dagen, kan du evt. prøve med en powernap.

Tilskud: Udover at du måske har godt af en god multivitamin/mineralpille, kan du prøve med grøntsagssaft (f.eks. mælkesyregæret) og mellemmåltider uden for mange kulhydrater.

Tip: Vidste du, at inden for det ayuvediske sundhedssystem bruger man at tage pulsen efter et måltid, for på den måde at måle, om måltidet virker opkvikkende eller sløvende på dig. Jo lavere puls, jo mere sløvende.

Alternativt: Sport kan give mere energi – eller bare det, at holde sig i gang. Rejs dig op og få gang i blodomløbet, inden øjnene falder i.

Hvis skaden er sket: Har du lige snuppet en kop kaffe? Syrepåvirkningen kan du ophæve ved at spise basisk føde – rå grønt, frugt o. lign. Hæld evt. Basica, som også fås som pulver, i kaffen.

Jeg trænger til mit kick…

Der er ingen tvivl om, at sukker er usundt, men der er heller ingen tvivl om, at det kan være svært at holde sig fra. Især om eftermiddagen, hvor det hele bare bliver så kedeligt… Hvis du elsker kicket, så prøv med vinterbadning! Men ellers gælder det om at holde blodsukkeret stabilt dagen igennem, så er det lettere at stå imod. Sørg for altid af have lidt sundere alternativer i nærheden – grøntsagsstænger og nødder. Og måske skal du i en periode holde dig lidt fra frugten.

Tilskud: Måske du skal starte dagen med sunde olier? Et par skefulde af hørfrø-, kæmpenatlys-blandinger er både sundt for krop, hud og appetitten.

Tip: Hvis du ved, at du skal spise sukker, så spis noget proteinrigt først – f.eks. et æg. Så svinger blodsukkeret ikke så meget, og forhåbentligt kan du så nøjes med at frådse lidt mindre.

Hvis skaden er sket: Aargh, så røg der lige et stykke kage ned om eftermiddagen. Tag to glas vand – det modvirker tabet af elektroner i kroppen, så du forhåbentligt ikke crasher, når blodsukkeret dykker igen.

Jeg elsker at smovse…

Chips, sovs og stegeskorpe – ord, der kan få mundvandet til at løbe hos rigtig mange. Især når sulten melder sig. Igen er det en god idé at holde sig mæt og tilfreds dagen igennem, så man ikke falder for de fede og hurtige løsninger.

Tilskud: Du skal have fedt, men af den rigtige og sunde slags. Hvis du ved, at du skal have fed mad, så tilsæt hvidvinseddike eller drik lidt æblecidereddike inden, det forhindrer fedtet i at binde sig i kroppen. Det er derfor ikke helt tosset, at vi spiser det ’sure’ som rødbeder, asier eller rødkål til fed mad.

Tip: Hvis du skal stege, så tilsæt rosmarin, der indeholder antioxidanter mod stegeskaderne.

Hvis skaden er sket: Faldt du i chipsposen? Så tag et tilskud af E-vitamin.

 

P-piller kræver Q10

Nu er p-piller godt nok ikke en stimulans, men alligevel en påvirkning af kroppen – og mange vil helst ikke undvære dem. P-piller stjæler Q10 i kroppen, så hvis du tager p-piller, bør du overveje et tilskud af Q10.

 

Svært ved at slippe smøgerne?

Måske har du givet dig selv et nytårsfortsæt med hensyn til smøgerne. Og måske er du faldet i? Rygning stjæler godt og grundigt af dine antioxidanter, så ned med C-vitaminer, når smøgen har vundet en omgang. Og så er det bare op på hesten igen…

Forrige artikelBoost forbrændingen – vælg din motion

Næste artikelEt æble om dagen holder allergien fra døren