Nyheder

Stress gør dig fed

27. juni 2022

Det er ikke kun motion og kost, der afgør livvidden. Ifølge norske forskere kan stress være medvirkende årsag til fedme.

 

Stigmatiseringen af de svært overvægtige bunder ofte i et forenklet syn på fedme. Opfattelsen er som oftest, at overvægtige mennesker blot skulle spise noget mindre og bevæge sig mere. Fedme opfattes alene som udtryk for en vag selvdisciplin. Norske forskere sætter for alvor spørgsmålstegn ved den opfattelse med en ny forskningsteori.

Andre faktorer bidrager til fedme

Det er humanbiolog Brynjar Foss ved universitetet i Stavanger, der korrigerer billedet.

– Det er sandsynligvis en række andre faktorer end for meget mad og manglende fysisk aktivitet, der forårsager fedme. Stress er sådan en faktor, siger Brynjar Foss.

Kortisolniveauet højt hos overvægtige

Han har undersøgt sammenhængen mellem stress og fedme sammen med idrætsforsker Sindre M. Dyrstad. Studiet er offentliggjort i tidsskriftet “Medical Hypotheses”. Ved studiet fandt forskerne ud af, at stresshormonet kortisol tilsyneladende øgede livvidden. I hvert fald var vægtøgningen størst hos mennesker med et højt kortisolindhold i blodet.

Stress og fedme er selvforstærkende

Forskerne fremstillede hypotesen, at stress og fedme er selvforstærkende. Vægtøgning kan skabe stress, og stressen kan forårsage yderlige vægtøgning. Også slankekure kan frigøre mere kortisol og besværliggøre vægttab.

– Når du spiser mindre, så kører kroppens forbrænding ned i gear. Hvis du begynder at træne mere, øger kroppen sultfølelsen. Når man tager på, bliver kroppen også stresset. Denne stress virker formodentlig selvforstærkende, så du tager mere på. Hvis vores hypotese stemmer, betyder det, at man skal bryde stressmønstret, hvis man vil få bugt med vægtøgningen, siger Brynjar Foss.

Danske sundhedsråd tager ikke højde for stress

Den norske teori konflikter temmelig meget med de sundhedsråd, medier og sundhedsmyndigheder til stadighed lancerer. Her handler det mest om at motionere mere og spise sundere. Senest korrigerede Sundhedsstyrelsen sin vejledning til sund livsstil, så de i dag anbefaler 30 minutters forholdsvis hård træning, hvor man bliver forpustet og sveden pibler. De gamle råd med at tage trappen og cykle på arbejde er ikke længere nok. Som tv-lægen Peter Qvortrup Geisling anførte i en tidligere artikel på naturli.dk, kan kravene kun gøre stressede mennesker endnu mere stressede. Og hvis stress tilmed bidrager til fedme, er vi jo lige vidt. Hvis den norske hypotese passer, er det en god idé at komme stressen til livs først og finde et niveau af motion, der passer ind i din dagligdag. Al motion er bedre end ingenting.

Kilde: Forskning.no

Forrige artikelHver fjerde risikerer høreskader

Næste artikelMentaltræning i idræt: Bliv bedre mellem ørerne