Nyheder

Styr den søde tand om aftenen

27. juni 2022

De fleste får lyst til noget sødt om aftenen. Vi giver dig redskaber til at tøjle den søde tand.

Sukkertrangen driller

Du kender det sikkert godt. Du har spist dig mæt i aftensmaden, men alligevel føler du sukkertrangen drille, når du har slået dig ned foran tv’et med en kop kaffe. Men hvorfor føler du egentlig behov for ekstra mad, når du blev mæt ved aftensbordet?

Det er en kompleks størrelse, og der er flere årsager. Her er de tre mest almindelige grunde til sukkertrangen – og bud på, hvad du kan gøre for at afhjælpe problemet.

Stresshormoner i blodet giver sukkertrang

I løbet af dagen stiger mængden af stresshormoner i blodet, især hvis du føler dig stresset i dit arbejde. Den øgede mængde af cortisol og adrenalin gør dig rastløs, og hjernens lystcenter skriger på fede og søde madvarer. Sødt, salt og fedt giver hjernen et kick og får dig til at slappe bedre af.

En løsning vil være en ”kold tyrker”. Hvis du er vant til snacks foran tv, er det i al sin enkelthed et spørgsmål om at droppe det. De første par dage vil være hårde at komme igennem, men langsomt vil din hjerne og din krop vænne sig til de sundere tider. Motion er også en god måde at komme af med stresshormonerne på. En løbetur efter arbejde kan brænde både cortisol og adrenalin af, så din rastløshed fordamper.

For lidt og forkert mad i løbet af dagen

Måske er du dårlig til at spise igennem hele dagen? Mange spiser for lidt og akkumulerer derved en sult til om aftenen, hvor meget skal indhentes. Men selvom du spiser jævnt hele dagen, kan du også spise forkert. Husk at kombinere proteiner, fedt og kulhydrater ved alle dagens måltider – også mellemmåltiderne. En banan kan måske stille sulten her og nu, men eftersom frugten næsten udelukkende består af kulhydrater, ville det være en god idé at kombinere bananen med en smule yoghurt eller en håndfuld mandler og nødder.

Husk også, at et aftensmåltid med alle fem smagsnuancer, surt, salt, sødt, bittert og umami nedsætter dit behov for sødt og salt bagefter.

Fristelserne på tv giver lyst til sukker

Måske kan det være en god idé at undgå madprogrammerne på tv, hvis du har svært ved at styre lysten til sukker. Måske kan du med fordel skrue ned for tv-forbruget. De fleste forbinder tv-hygge med noget til smagsløgene, mens du sjældnere vil føle de samme behov, når du læser en bog, spiller et spil med din familie eller slår et brød op til næste dag.

Kilde: halsa.se

Forrige artikelTovlig Tofu

Næste artikelCoaching: Det udsatte sind, I følelsernes vold