Styrk dit immunforsvar med de rette næringsstoffer

Desværre vil flere af os blive ramt af corona. Når det sker, er målet at komme sikkert gennem sygdomsforløbet. Her kan næringsstoffer spille en afgørende rolle.

COVID-19 koster liv. Men noget tyder på, at det ikke er virussen som sådan, der er livstruende. En artikel udgivet i The Lancet peger på, at det i høj grad er immunforsvarets reaktion på corona, som kan gøre sygdommen farlig. Artiklen forklarer, at immunforsvaret kan gå amok og i den proces ødelægge sundt væv i lunger og kredsløb.

Det skyldes de processer, der går i gang, når immunforsvaret går til angreb. De kan nemlig løbe løbsk, men man kan mindske risikoen for overreaktion ved at tilføre de rette byggeklodser.

Læs også: De vigtige tarmbakterier

Læs også: Tungen lyver aldrig om din helbredstilstand

Brændsel til immunforsvaret

D-vitamin er afgørende for immunforsvaret. Det kræver eksempelvis D-vitamin at aktivere immunforsvarets T-celler. C-vitamin spiller også en vigtig rolle for disse immunceller.

Desværre er mange i underskud af D-vitamin. Især mellem oktober og maj, og det kan derfor være en god idé at overveje et tilskud – særligt, hvis man er barn, gravid, mørk i huden, plejehjemsbeboer eller sjældent får direkte sollys. Sygdomme som diabetes og medicin som statiner kan også øge behovet.

C-vitamin er også en antioxidant, som kan forebygge oxidativt stress, der kan afspore immunforsvaret. I Kina bruger man vitaminet i behandling af corona. Frugt og grønt er gode kilder, men vores indtag dækker sjældent behovet. Vil man dækkes ind, kan man tage et tilskud. Her bør man gå efter syreneutrale produkter for at beskytte maven.

Læs også: Stress- har du styr på dit psykiske immunforsvar

Klar kommunikation

Af andre næringsstoffer kan selen og zink fremhæves. Det kan være en god idé at tage selentilskud, da det kan være svært at få nok af mineralet gennem kosten. Her kan man gå efter tilskud baseret på selengær, som minder mest om selen i kosten.

Selen er en vigtig antioxidant og essentielt for et hurtigt forsvar mod sygdom, da det indgår i kroppens kommunikationssystem.

Zink indgår i mere end 1000 enzymprocesser. Blandt dem inflammatoriske processer. Analyser viser, at tilskud med zink kan forkorte sygdomsperioden med forkølelse.

Omkring en fjerdedel af verdens befolkning lider af zinkmangel. Risikoen er særligt stor for ældre, eller hvis man tager vanddrivende medicin, spiser meget sukker eller er vegetar eller veganer. Tilskud optages bedst i organiske former som zinkgluconat.

Vi har brug for immunforsvaret til at bekæmpe sygdom. Men immunforsvaret har brug for den rette næring fra os for at fungere. Det var sandt både før, under og efter corona.

 

 

Relevante links:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK230971/?fbclid=IwAR3sZkz57bDVluOmruExo8hnZa2yBSE6E0NC3K9VcNjqykwyihq6MSorDO0

https://healthandscience.eu/index.php?lang=da 

1 kommentar

  • Jane siger:

    Selen og zink er skam ret nemt at få nok af, du skal bare spise nok kød, fisk og æg, alt det vi har fået at vide vi ikke må få

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *