Sund bålmad – idéer

Måske er I så heldige at have jeres eget bålsted i haven. Eller måske har I et grønt område i nærheden, hvor der er et bålsted. Eller måske går dine børn i en institution, hvor de laver bål engang imellem.

Hvis vi så skal holde fast i, at børn (og voksne for den sags skyld) ikke har noget gavn (tværtimod) af hurtige kulhydrater. Hvad kunne så være alternativ til hvide snobrød og ristede skumfiduser lagt imellem 2 mariekiks?

Her kommer nogle ideer til sund bålmad:

Snobrød bagt af fuldkornsmel. F.eks. fuldkorns-spelt. Put et æg eller 2 i dejen for at give proteiner. Og brug en koldpresset økologisk olivenolie for også at få nogle sunde fedtstoffer.

Invester i nogle bål-pander på lang skaft og bag pandekager af fuldkornsmel, masser af æg og evt. en moset banan eller 2 for at give lidt sødme. Steg i smør eller koldpresset økologisk kokosolie.

Køb et popcorn-net og lav lækre lune popcorn over gløderne. Hold dem endelig væk fra flammerne, så de ikke bliver brændte.

Lav en lille pakke af grøntsager drysset med krydderier og pakket ind i staniol og smid den ind i bålet.

Til dessert: skræl en banan og skær en revne i den på langs. Put lidt mørkt, gerne økologisk pålægsschokolade ned i revnen. Pak den ind i staniol og varm den i de sidste gløder.

God sommer!

Anette Opstrup

 

 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*