Sund kost og motion hjælper ikke vægttab?

Jeg tager lige så meget på af sunde fedtstoffer som de usunde. Og så tager jeg også på af grøntsager, og frugt tager jeg meget på af.

Jeg får gennemsnitligt kun 800 kcal om dagen, forbrænder ca. 600 ved at gå 10-14 km pr.dag, men taber mig ikke et gram, men hvis jeg så en gang hver 14. dag spiser normalt med andre mennesker, har jeg straks taget 2 kg på næste dag.

Til daglig spiser jeg kun æg, tatar, grøn salat med linser eller bønner, kogte grøntsager med fisk eller kylling.

Jeg har halveret mine portioner, så jeg er altid sulten. Spiser ikke mellemmåltider, kun morgen, middag og aftensmad. Drikker vand og kaffe.

Jeg er ikke meget overvægtig, kun ca. 5 kg, men skal hele tiden passe på, tager på af ingenting.

Jeg går som sagt 10 -14 km hver dag. Kan ikke lave andet motion, da jeg er lettere handicappet.

Jeg er 74 år, er 160 cm høj og vejer 63 kg. Det er kun, fordi min overvægt sidder på maven og kun på maven, at jeg er ked af det. Det er lige det farlige sted.

Hvad kan I råde mig til?

Den sultne

 


 

Tak for mailen. Det lyder lidt som om, du er kommet ind i en ond cirkel, og jeg kan godt forstå, du føler dig sulten hele tiden. 800 kcal er meget lidt at indtage hver dag.

Kvinder har gennemsnitligt brug for ca. 2000 kcal dagligt, så du får meget mindre, end du skal have. Samtidig går du en lang tur hver dag, hvilket kan give behov for et højere indtag af mad. Hvor mange kcal man dagligt har brug for afhænger bl.a. af køn, alder og aktivitetsniveau.

Når kroppen ikke får nok mad, sættes forbrændingen ned, hvilket gør det sværere at tabe sig. Derfor kan du opleve, at det er umuligt at tabe dig, og at du tager på, når du spiser normalt. Vægtøgningen efter “normale” måltider kan være resultatet af, at du har mere mad i maven, som vejer, og du eventuelt ophober væske. Det kan være en forklaring, hvis de ekstra kilo forsvinder igen, og du lander på din normale vægt et par dage senere.

Du har ret i, at det ikke er sundt, når overskydende fedt placerer sig på maven. Når fedtet placerer sig der, kan der være tale om, at man spiser for mange kulhydrater, som giver for højt blodsukker, men det lyder ikke til at være tilfældet med dig, for du spiser meget sundt.

Fedt på maven skyldes også ofte stress, og når din krop ikke får næring nok, er det en stresstilstand for kroppen. Der kan naturligvis også være andre stressfaktorer i dit liv, som kan være nødvendige at kigge på.

Det er vigtigt at huske på, at sund kost handler om meget mere end antallet af kalorier. Det handler om sund mad i tilpasse mængder af en god kvalitet.

Jeg vil anbefale dig, at du får dit blodsukker og eventuel stofskifte tjekket hos lægen, og at du kontakter en ernæringsterapeut eller kostvejleder, der kan sammensætte en sund kost til dig, hvor du får tilstrækkelig med næring og eventuelt får kigget på, om der er nogle fødevarer, du ikke tåler.

Mange hilsner fra

Trine Vesteraa, ernæringsterapeut

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*