En ny rapport fra Fødevareministeriet understreger, at morgenmaden og mellemmåltidet spiller en stor rolle for, at børn har energi nok til at komme igennem skoledagen og holde koncentrationen.
Med et sundt og solidt morgenmåltid i maven er især de yngre børn i langt højere grad klar til timerne hen mod det store spisefrikvarter. De lærer bedre og kan lettere koncentrere sig. Sådan lyder nogle af konklusionerne fra den nye rapport ”Kostens betydning for læring og adfærd hos børn”, der har gennemgået eksisterende undersøgelser på området. Det Biovidenskabelige Fakultet og Det Sundhedsvidenskabelige fakultet ved Københavns Universitet har udarbejdet undersøgelsen for Fødevareministeriet. Morgenmad vigtigt for læring Flertallet af undersøgelser, der gennemgås i rapporten, peger i retning af, at hvis børn springer morgenmaden over eller får en morgenmad med et for lavt energiniveau, nedsætter det deres evner til at lære – både på kort og langt sigt. Morgenmadens betydning for børn og unges evne til at opfatte, bearbejde, lagre og gengive information, er det område, der er undersøgt i flest studier. Den seneste undersøgelse af børns kostvaner viser, at 90 % af de 4-11-årige spiser morgenmad hver dag, mens det kun gælder for 75 % af de 11-15-årige og 60 % af de 15-18-årige. Mellemmåltidet giver bedre opmærksomhed Rapporten fra Fødevareministeriet viser også, at eksisterende undersøgelser tyder på, at et mellemmåltid har en positiv effekt på børn hukommelse og opmærksomhed. Til gengæld eksisterer der ikke på nuværende tidspunkt videnskabeligt grundlag for at vurdere, om skolefrokostordninger har en gavnlig effekt på børns læring. Men der er mere viden om skolemad på vej. Fødevareministeriet har afsat seks millioner kroner til at evaluere effekten af forskellige typer af skolemadsordning. Evalueringen af skolemadsordningerne skal være klar i begyndelsen af 2010. Om rapporten Rapporten ”Kostens betydning for læring og adfærd” er et litteraturstudie af mere end 125 videnskabelige undersøgelser om sammenhængen mellem kost og børns læring og adfærd. Formålet med rapporten er at kortlægge den eksisterende viden om kostens betydning for børn og unges indlæring og adfærd.