Nyheder

Sunde forklædninger til søde snacks

27. juni 2022

Mange snacks og madvarer giver indtryk af at være sunde uden at være det – det er bare fin indpakning og smarte ord.

Der følger rigtig meget udseende med bestemte livsstile – og hvis du har valgt en ny aktiv og sund livsstil, vil du garanteret også føle dig tiltrukket af produkter, der signalerer samme livsstil. Men bare fordi frugt, grønt og andre fornuftige ingredienser fylder billeder på indpakningen, er der ingen garanti for et sundt eller slankende indhold.

Især vildleder mange snacks forbrugerne til at tro, at de indeholder sundhed og få kalorier. Men nogle snacks indeholder flere kalorier, end et sundt mellemmåltid burde og mangler samtidigt vigtige næringsstoffer. Den amerikanske hjemmeside aolhealth.com har listet nogle af dem op:

Snacks med mættet fedt

Energibarer kommer i mange størrelser, farver og former. Men selvom de både praler af at indeholde vitaminer og mineraler, burde energibarer ifølge ernæringsekspert Sari Greaves fra “Step Ahead Weight Loss Center” i New Jersey nærmere kaldes slikbarer.

Energibarer kan være fyldt med raffineret hvidt mel, sød majssirup eller andre sødemidler. Samtidigt indeholder de store mængder mættet fedt, og de savner et ordentligt fiberindhold.

– Hvis du spiser dem oveni dine normale måltider, vil du indtage mellem 300 til 400 kalorier ekstra om dagen, hvilket de færreste af os har godt af, siger Sari Greaves.

Derfor: Hvis du erstatter et måltid med en energibar, kan du vælge en med 200-300 kalorier. Hvis det er som snack, så tag en på 150 kalorier eller lavere. Vælg en energibar, hvor ingredienslisten er kort og begynder med fuldkorn – f.eks. fuldkornshvede, havregryn osv. Vælg en med mindre end 15 gram sukker, 2 gram mættet fedt og mindst 3 gram fibre og 5 gram protein. Hvis du ikke kan finde en energibar med 5 gram protein, så smør f.eks. peanutbutter på eller spis protein ved siden af. Det får dig til at føle dig mæt i længere tid.

Snacks med sukker

Mysli og granola står for mange som sund og nærende morgenmad og mellemmåltider – hvilket de også kan være. Desværre har rigtig mange blandinger bare skelet mere til den søde smag end til næringsindholdet.

– Mange blandinger indeholder alt for meget sukker og alt for få fibre. En sund morgenmad burde være lige modsat, siger Keri Gans, der er forfatter til bogen ”Small Change Diet”.

Sukkeret kan få en helt almindelig portion til at nå op på 600 kalorier, end tredjedel af, hvad den gennemsnitlige kvinde bør indtage om dagen.

Derfor: Vælg en mindre sød mysli, eller lav den selv. Tilføj selv nødder og bær for sødme og smag. Eller brug en anelse af den søde blanding som topping på yoghurt, i stedet for at spise det som hovedmåltid.

Frugtjuice i forklædning

Smoothier bliver om noget forbundet med sundhed, og når du selv laver den af hel frugt og grønt, kan du roligt nyde smoothien som et sundt måltid. Problemet opstår, hvis du griber en hurtig flaske fra kølemontren til dit mellemmåltid. Nogle af de færdiglavede smoothies består nemlig mest af frugtjuice – som tilføjer kalorier uden de fibre, du ville få fra hele frugten.

Derudover findes der varianter, der både er tilsat sukker og frossen yoghurt for smag og konsistens. I alt et mellemmåltid, som kan tilføje 400-600 ekstra kalorier om dagen.

Derfor: Tag et stykke frugt og en natural yoghurt med på farten. Og lav din egen smoothie derhjemme med hel frugt, sunde olier og evt. proteinpulver.

Snacks med fedtfrie varianter

De lyder tillokkende, men Sari Greaves advarer mod de fedtfrie produkter, fordi mange ser det som en mulighed for at spise endnu mere. Men selv i samme mængde er fedtfrie produkter et problem. Når fedtet trækkes ud af en madvare, skal noget andet tilsættes for smagens skyld – og dette andet er ofte salt eller sukker.

Og så skal vi huske, at noget fedt er af den gode slags. Udover at give maden smag kan gode fedtstoffer reducere risikoen for hjertesygdomme og have positiv effekt på humøret. Fedtstoffer medvirker også til mæthedsfølelsen – og kan dermed forhindre, at du overspiser.

Derfor: Begræns indtaget af fødevarer med mættet fedt. Tag hellere én almindelig cookie, fremfor at spise otte af de fedtfri. Vælg fuldfede naturlige produkter, når det kommer til flerumættede fedtstoffer. Miks selv din egen dressing af olivenolie og eddike – fedtfrie salatdressinger er fyldt med salt og sukker.

Salater som snacks

Du snupper lige en salat i farten – så har du da fået en sund snack! Nej, ikke nødvendigvis. Faktisk er der flere restaurantkæder, som har salater på menuen, der indeholder over 1000 kalorier. Og det er heller ikke altid, at salaten i supermarkedet er lige sund.

Mange af de færdige salater er nemlig lavet med forskellige slags lækre toppings, der tæller op på kalorieregnskabet: ost, bacon, tykke dressinger og croutoner. Men selve salaten er der ikke noget galt med!

Derfor: Bed om at få dressingen ved siden af salaten, når du er på restaurant. Så kan du selv begrænse den. Spring over kalorierne i salatbaren – ost, croutoner osv.

Hvis du er pjattet med ost, så riv lidt frisk parmesan over din salat. Det giver meget smag på meget færre kalorier. Tilsæt smag med ristede mandler eller solsikkekerner, der er langt sundere end andre knasende ingredienser. Forskelligt frugt kan også bruges som smagstilsætning og erstatte dressingen.

Kilde: Aolhealth.com

(Oprettet den 1. februar 2011)

Forrige artikelGulerods- og ingefærsuppe med marineret kalkun

Næste artikelSkønhedens pris – konserveringsmidler