Mad

Sundhed efter din egen smag – og i en fart

Du vil gerne spise sundt, du vil gerne holde vægten – og det skal smage godt. Dén kombinationen kan være en stor udfordring. Men med Sense-principperne kan du vælge dine yndlingsråvarer og stadig lave rigtig god mad. Og med Sense Express er arbejdstiden i køkkenet reduceret til et minimum.

Foto: Inge Skovdal
4. april 2022

Du vil gerne spise sundt, du vil gerne holde vægten – og det skal smage godt. Dén kombinationen kan være en stor udfordring. Men med Sense-principperne kan du vælge dine yndlingsråvarer og stadig lave rigtig god mad. Og med Sense Express er arbejdstiden i køkkenet reduceret til et minimum.

Mange danskere har i de senere år taget Sense-principperne til sig, når de ønskede at tabe nogle kg eller bare holde vægten. Nu er der en ny bog på gaden fra kvinden bag det populære måltidskoncept, Suzy Wengel, hvor du sammensætter dine egne ”madkasser” af fire håndfulde ingredienser plus en skefuld fedtstof. Den nøjagtige fremgangsmåde bliver forklaret i bogens indledning og er absolut ikke besværlig at lære.

Den nye bog lancerer et Express-koncept, hvor du kan tilberede dine måltider på 20 minutter. Det er jo atttraktivt i sit selv.

Samtidig giver Sense-principperne dig gode muligheder for at udvælge nogle af de ingredienser, du holder allermest af. Selvom alle opskrifter fremstår meget gennemtænkte i deres appetitvækkende præsentation, opfordrer forfatteren til, at man udskifter ingredienser efter smag og behag.

Et helt kapitel er viet til at forklare, hvordan du bytter ingredienser ud med andre – og stadig overholder Sense. Du kan også sagtens spise vegetarisk eller vegansk inden for Sense-retningslinjerne.

Sundt men ikke besværligt

En vigtig pointe for Suzy Wengel er, at det ikke må være besværligt eller begrænsende at spise Sense. Hun giver eksempler på, hvordan hun selv indpasser to-go-måltider i sin kostplan, når hendes hverdag gør sådan nogle til en god løsning. Og så har hun en oversigt over de fødevarer, du bør have på lager i køkkenskab, køleskab og fryser.

Med Suzy Wengels indkøbsseddel i hånden ruster du din husstand til altid at kunne lave lækre, sunde måltider på under en halv time.

Hvor fulde af næringsstoffer, vitaminer og mineraler, de bliver, er i høj grad op til dig selv, når du vælger mellem peberfrugt, kål, tomat, svampe og de mange andre fristelser i grøntafdelingen. To håndfulde – det vil sige halvdelen – af alle Sense-måltider består af grøntsager, så det er faktisk svært at undgå at lave sund mad.

I Sense Express fortæller tre kvinder, hvordan de har brugt Sense til at få en sundere hverdag samt tabe nogle overflødige kg. Du kan også nøjes med at lade dig inspirere af de sprudlende opskrifter. Vi har fået lov at bringe to af opskrifterne i dette blad.

Frokostforslag: Proteinmuffins

Frokostforslag: Proteinmuffins

Aftensmad: Shakshuka med bønner og spinat

Aftensmad: Shakshuka med bønner og spinat

Bogen:

Suzy Wengel: Sense Express

308 sider, 300 kroner

Politikens forlag 2022

Forrige artikelAftensmad: Shakshuka med bønner og spinat

Næste artikelGrise syge af mobilstråling?

Carsten Gottlieb

Redaktør