Superfooden chia

Superfooden chia!

Kroppen har brug for en lang række vitaminer og næringsstoffer, og det kan være svært at få alle behov dækket – selv med en varieret kost. Derfor kan det være en rigtig god ide at implementere superfoods som chiafrø i sin dagligdag, hvis man vil gøre noget godt for sin krop.

Det kan være svært at overholde en sund diæt. De fleste ved efterhånden godt, hvad der er godt og skidt at spise, men det betyder ikke, at det altid er nemt at efterleve. For vi lever travle liv, hvor madlavning nogle gange bliver nedprioriteret, eller vi kan gå gennem måneder som december, hvor det flyder med chokolade, æbleskiver, kød, sovs og alkohol. Og selv hvis man sørger for at spise rigeligt med frugt og grøntsager, kæmper vi mod det næringstab, der har været i fødevarer gennem de seneste årtier – vi får altså ikke så mange vitaminer og mineraler ud af mange ting, som man gjorde en gang.

Der er med andre ord mange faktorer, som gør, at vores krop kommer i underskud. Heldigvis er der også måder, man nemt kan gøre op for noget af det underskud. En er at implementere superfoods i dagligdagen. Superfoods er fødevarer, som er rige på alt det, kroppen kan lide. Et rigtig godt eksempel på det er chiafrø. Chiafrøet stammer fra en plante i salvie-familien, som på latin hedder Salvie Hispanica, der stammer fra Mexico, men er i dag udbredt mange steder især i Sydamerika, Afrika og Australien. Og det er egentlig slet ikke mærkeligt.

For de små frø er spækket med næring og har vist sig at kunne reducere risikoen for nogle sygdomme. Derudover er de med til at holde maven i ro og kan booste vægttab. Men lad os først dykke lidt mere ned i, hvad der gør dem så favorable for os.

Læs om falsk opslag på Facebook om Corona råd her

En næringsbombe

I hvad der svarer til cirka to spiseskefulde chiafrø er der 11 gram fiber, 4 gram protein, 9 gram fedt hvor over halvdelen er omega-3 fedtsyrer. Ved at spise samme mængde får man dækket 18 procent kroppens daglige behov for calcium, 30 procent for magnesium og mangan og 27 procent for fosfor – et vigtigt mineral, der indgår i alle kroppens celler.

Hvis vi så ser lidt nærmere på, hvad alle de her tal betyder, så er der meget, som tyder på, at chiafrø kan være med til at sænke blodtrykket, og dermed mindske risikoen for hjertekarsygdomme. Flere dyreforsøg har også påvist, at frøet forbedrer insulinfølsomheden og virker blodsukkerstabiliserende efter måltider. Få studier på mennesker understøtter disse fund. Højt blodsukkerniveau øger risikoen for flere kroniske sygdomme.

Et studie tyder på, at bare 37 gram chiafrø om dagen sænkede kronisk inflammation blandt mennesker med diabetes med 40 procent. Kronisk inflammation er blandt andet linket til øget risiko for kræft og kan skyldes kost, træning og andre livsstilsfaktorer.

Men hvordan hænger al den næring og gode egenskaber så sammen med vægttab?

Hemmeligheden ligger i fiber og protein

Frøet er rig på fiber, som kan absorbere store mængde væske og svulme op i maven. Det giver en øget mæthedsfornemmelse, som er en forklaring på, at man ved at spise chiafrø sammen med en ellers sund kost, kan optimere sit vægttab.

Men det høje proteinindhold spiller også en rolle. Forskere har fundet, at en proteinrig kost reducere appetitten og tanker om mad med op til 60 procent. Frøet er altså en god måde at få en god fornemmelse i maven, uden at indtage store mængder kalorier. Og så er det værd at nævne, at fiber også er godt for bakterierne i tarmen, som spiller en afgørende rolle for følelsen af velvære og helbredet generelt.

Som nævnt skal der ikke meget til, for at få de beskrevne mængder næring. To spiseskefulde. Man kan være mere eller mindre kreativ med, hvordan de skal indtages, men her er nogle forslag.

Til alle tider af dagen

Det er altid godt at starte dagen ud med et nærende måltid, og her er chiafrø en genial måde at opnå det på. Man kan eksempelvis spise en skål kefir eller yoghurt med Original Chia Mysli Crunch og lidt bær eller banan på toppen. Crunchen har den velkendte sødme fra mange lignende produkter og samme lækre sprødhed, men i modsætning til mange andre morgenmadsprodukter, stammer sødmen fra cikorieplanten, og man får en masse protein fra morgenstunden.

Man kan også bruge chrunchen til at tilfredsstille den søde tand. Eksempelvis kan den dyppes i noget mørk chokolade og være et sundere alternativ til julekonfekten eller fredagsslikken, eller man kan drysse den ovenpå æblekage sammen med hakkede mandler. Der er ingen der siger, at det ikke godt kan være sødt og lidt nærende!

Er du typen, der lige skal have nogle timer, før du kan få mad i maven om morgenen, eller har du allerede en fast morgenmadsrutine, som du er glad for, er der også andre måder at få chiafrøets goder – man kan gå til kernen. Frøet kan puttes i et glas vand med lidt lime og citron – stevia hvis du er mere til en sød drik, og efter cirka ti minutter har frøet åbnet sig og er klar til at blive drukket. Alternativt kan man bruge et glas juice i stedet for vand.

Menneskekroppen har brug for en lang række byggeklodser for at fungere, og ingen fødevarer uanset hvor gode de er – kan stå alene. Men superfoods er tilsyneladende en mulig nem måde at få dækket en række behov, så du kan være dit mest super selv.

Ændringer i lovgivningen

I og med at chiafrø ikke var kendt i Europa da EU harmoniserede fødevarerne den 15. maj 1997, så er frøet underlagt Novel Food reglerne.

Hidtil skulle virksomheder, der markedsfører chiafrø anføre ”anbefalet max 15 gram om dagen”. Denne begrænsning har EU fjernet den 18. november 2019. vedtagelsen bliver offentliggjort i nær fremtid.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*