Svanemærket skole: Godt for dit barn og miljøet

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

Svanemærket byggeri er en måde at indfri et af FN’s verdensmål, og nu begynder byggeformen så småt at vinde frem i skolevæsenet. Det er en glædelig nyhed både for klima og miljø – og for de børn og voksne, som skal bruge skolen.

FN har nedfældet en række verdensmål, som hver især peger på den verden, vi gerne skal bevæge os hen imod. Et af målene – mål nummer 12 – handler om bæredygtige forbrugs- og produktionsformer. Et bredt mål, som selvfølgelig skal indfris med mange forskellige midler. Men en måde er altså at se på byggeriet, for byggesektoren er en stor CO2-udleder. I København står byggesektoren for 40 procent af den samlede CO2-udledning. Derudover er der mange måder, man kan arbejde med bæredygtighed i byggeriet, og netop det er Svanemærket er garant for.

Svanemærkede bygninger skal nemlig leve op til en række krav, der både handler om, at man i høj grad kan genanvende og genbruge byggedele fra byggeriet, at træ brugt i bygningen er bæredygtigt certificeret og at bygningen skal have et lavt energiforbrug. Derudover er der skrappe krav til kemikalier, byggeteknisk kvalitet og et godt indeklima. Netop indeklimaet er rigtig godt, når der er tale om en skole, hvor børn skal have de bedste betingelser for at lære. 

Overordnet set vinder Svanemærket mere og mere frem i byggebranchen, og i januar måned i år var der omkring 50.000 svanemærkede byggerier i Norden. Det er huse, lejligheder, daginstitutioner og skoler. Det blev nemlig i 2016 muligt at få svanemærket en skole, såfremt den levede op til kravene, og allerede kort herefter gik Norge i gang med at opføre svanemærkede skoler. Herhjemme har det haltet lidt efter, men nu begynder de nye skoler at spire frem. 

Bemærket på landsplan

Skoler hører under kommunen, og det er derfor kommunens beslutning, hvordan en skole skal bygges. Og i Guldborgsund kommune tager man nu de første spadestik til en svanemærket skole. 

Simon Hansen, formand for Børn, Familie og Uddannelsesudvalget i Guldborgsund Kommune, forklarer, at byggeriet på mange måder lever op til kommunens ambitioner. Blandt andet fordi kommunen i høj grad vil integrere verdensmålene i undervisningen, hvorfor han ser det som oplagt også at integrere målene i byggeriet. Derudover er det væsentligt for kommunen at skabe gode rammer for indlæring, og her passer Svanemærkets indeklimakrav perfekt. 

Simon Hansen fortæller også, at han mærker stor interesse for den svanemærkede skole. 

– Jeg er stolt af, at vi i Guldborgsund Kommune har taget den grønne førertrøje på, når det drejer sig om at investere i bæredygtigt skolebyggeri. Vi skriver danmarkshistorie inden for skolebyggeri, og vi kan allerede nu se, at vores ambitiøse og unikke skolebyggeri bliver bemærker på landsplan, siger han.

Det overrasker på ingen måde Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.

Naturligt valg

Martin Fabiansen forklarer nemlig, at der har været en stigende efterspørgsel på svanemærkede daginstitutioner, og derfor er det intet under, at den udvikling nu spreder sig til skolerne. 

I takt med kommunernes øgede fokus på grønne indkøb og bæredygtige byggerier – og med det øgede fokus på bæredygtigt byggeri generelt – bliver svanemærkede skoler derfor et naturligt valg for flere og flere kommuner, siger han. 

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*