Gå efter miljømærkerne, når du køber ind til hår og hud. Ny kampagne vil lære teenagere at tænke grønt.
Inden dagen starter, bruger de unge ofte en rum tid på badeværelset, hvor et arsenal af produkter hjælper dem med at pleje huden og sætte den helt rigtige frisure. Shampoerne, dagcremerne eller hårvoksprodukterne er imidlertid ikke lige miljø- og sundhedsvenlige. Men med miljømærkerne på nethinden er det muligt for teenagerne at tage hensyn til miljøet og sundheden, når de køber ind til hud og hår. Der er nemlig kommet flere produkter på hylderne med det officielle nordiske miljømærke Svanen, oplyser Miljømærkning Danmark, som i disse dage forsøger at gøre de unge opmærksomme på de to officielle miljømærker Blomsten og Svanen. Blandt andet kræver mærkerne, at produkterne ikke indeholder stoffer, der er dokumenteret allergifremkaldende, hormonforstyrrende eller miljøbelastende. Hårrejsende konkurrence Foruden informationer om Svanen og Blomstens miljø- og sundhedsgevinster, byder kampagnen på konkurrencer. De unge kan fx konkurrere om den bedst stylede frisure ved at oploade et billede af dem selv på kampagnehjemmesiden Mærkedyr Blandt gevinsterne er svanemærkede jeans importeret fra Sverige og en hot DJ for en aften. Dag og nat, top og tåDe mere end 100 plejeprodukter tæller blandt andet dag- og natcreme, fodcreme, skin tonic, øjencreme, rensemælk, læbepomade, bodylotion, selvbruner, deodorant, hårvoks og hårgele. I langt de fleste tilfælde dominerer Svanen. Der er nemlig kun ganske få produkter med det officielle europæiske miljømærke Blomsten. Ikke på tøj og make-upMens det er muligt at pleje hud og hår med miljømærkede produkter, kniber det med udbudet af tøj og makeup. Ønsker man fx jeans med Svanen, kræver det en tur over sundet til de svenske butikker, og når de unge køber øjenskygge, læbestift og andet makeup, kan de ikke pejle efter miljømærkerne. De er nemlig slet ikke at finde på makeup. Derfor er de unge nødt til selv at tjekke mascaraen, øjenskyggen og læbestiften, hvis de vil undgå problematiske stoffer. Det kan de bl.a. gøre ved at bruge Informationscenter for Miljø & Sundheds råd om makeup. Kilde: Miljø & Sundhed