Nyheder

Syge ideer til sund livsstil

7. oktober 2009

Med kampagnen Get Moving 2009 vil Sundhedsstyrelsen prøve at få børn i 4.-10. klasse til at bevæge sige noget mere.

Mange børn og unge bevæger sig for lidt, og det er baggrunden for Sundhedsstyrelsens nye kampagne Get Moving 2009. Kampagnen henvender sig til elever i 4.-10. klasse, som i en direkte og humoristisk stil får at vide, at det er smart selv at finde ud af, hvordan de får bevægelse ind i hverdagen – inden deres forældre får ”syge” ideer.

Målgruppen er både børn og deres forældre

Kampagnen skal først og fremmest fortælle de unge, hvor vigtigt det er, at de bevæger sig dagligt. Samtidig vil styrelsen også gerne have forældrene i tale og håber, at de vil tage medansvar for, at deres børn bevæger sig mindst en time hver dag. Den nye kampagne består af tv-spots og en række sjove og lærerige aktiviteter. Desuden indeholder kampagnen to konkurrencer, som belønner sjove og ”syge” ideer til, hvordan børn og unge kan være fysisk aktive.

Børn bevæger sig mindre

Nye tal fra Sundhedsstyrelsen viser, at andelen af piger, der bruger tre eller flere timer foran computeren eller fjernsynet, er steget fra 49 % i 2003 til 69 % i 2008. Andelen af drenge er i samme periode steget fra 72 % til 82 %. Tallene viser desuden, at de unge, som bevæger sig mindst i løbet af ugen, også er dem, der tilbringer mest tid foran fjernsynet eller computeren. Dertil kommer, at kun en tredjedel af drengene og en femtedel af pigerne mellem 11 og 15 år bevæger sig mindst en time hver dag, som Sundhedsstyrelsen anbefaler.
Kilde: Folkesundhed.dk
Oprettet: 8. oktober

Forrige artikelPopulær i skolen – sund som voksen

Næste artikelGaldesten