Nyheder

Syv grunde til at begrænse din mobilbrug

27. juni 2022

Har du en smartphone, og har du den altid indenfor rækkevidde? Der er mange gode grunde til at slukke den og lægge den væk nu og da. Vi har fundet syv eksempler.

En smartphone er et fikst stykke værktøj. Kalender, fotografiapparat, radio, videoafspiller, videooptager, MP3-afspiller, internetbrowser, spillemaskine, træningsmakker og email i samme kompakte værktøj. Og så kan du tilmed bruge den som telefon.

Fikse muligheder med helbredsrisici

Det er ikke underligt, at de fleste vælger en smartphone, når mobiltelefonen skal udskiftes. Men alle de fikse muligheder rummer også en del helbredsrisici. Det kan faktisk være en god idé at være meget kritisk med, hvilke apps, du installerer, og hvordan du synkroniserer dine konti. Er det f.eks. vigtigt at få et insisterende bip hver gang du får en ny email eller hver gang, der kommenteres på dit opslag på Facebook? Konsekvensen er jo, at du altid lige skal tjekke, hvad der er sket – også selvom du sidder i godt selskab og egentlig burde vende din opmærksomhed og dit nærvær andetsteds end på telefonens lille skærm. Og hvis du er så velopdragen, at du lader være med at tjekke, hører du ikke resten af samtalen, fordi du sidder og tænker på, hvad det mon var, der udløste bippet.

Her er syv gode grunde til, at du skal begrænse din brug af mobiltelefonen. Væn dig til at indstille den, så du kun kan høre sms-beskeder og opkald, og find en hylde til den, når du har fri. Det kan også være sundt at gå en tur uden den forstyrrende teknologi. For bare tyve år siden var det helt almindeligt, at man ikke kunne få fat i folk telefonisk, når de var udendørs. At tænke sig.

1: Hold fri, når du har fri

Det er ikke sundt at få arbejde og fritid til at smelte sammen, når du konstant læser og reagerer på dine arbejdsrelaterede emails. Tyske forskere undersøgte mobilvaner og helbred hos 57.000 mennesker. De havde alle for vane at arbejde videre i fritiden, og de led i udpræget grad af hovedpine, søvnbesvær, mave- og muskelsmerter, hjerteproblemer, angst og udmattelse.

Problemet er blevet større med smartphones, fordi du altid har dit kontor ved hånden. Selv når du sidder i dækstolen på stranden kan du læse og svare på mails. Men det er vigtigt, at du holder fri, når du har fri.

2: Mobilen er en bakteriebombe

Vasker du hænder, når du har brugt mobilen, eller husker du at afspritte din telefon med jævne mellemrum?

Undersøgelser viser, at en mobiltelefon er mere bakteriebefængt end et toiletsæde, og det er blandt andet lækkerier som E-colibakterier fra afføring, der findes på vores mobiltelefoner.

Det er endnu en god grund til at anskaffe et headset, og det er også en god grund til at have antibakterielle vådservietter liggende til regelmæssig rengøring.

3: Det blå lys ødelægger din søvn

Vi har tidligere berørt emnet i en artikel her på Naturli.dk: Det blå lys, mobiltelefonens skærm udsender, giver kuk i dit indre ur. Hvis du bruger din smartphone sent om aftenen, bidrager det blå lys til at bilde hjernen ind, at det er morgen. Det udsætter udskillelsen af søvnhormonet melatonin, og det kan give dig søvnbesvær eller mere urolig søvn.

4: Abstinenser

Du kan sagtens få abstinenser af en smartphone. Både Facebook og spille-apps er konstrueret, så du bruger dem mest muligt. For trofaste brugere er penge værd for producenterne af disse apps.

Det er bedst at undgå disse apps på mobilen, fordi det kan give dig en helt anden ro, når du er sammen med andre mennesker. Men hvis du absolut skal have dem installeret, er det vigtigt, at de ikke står i vejen for dit sociale liv i den virkelige verden. Tjek dig selv: Kan du holde fri fra disse apps en hel dag, eller skal du ind og tjekke, hvad der sker? Hvis det er svært for dig, kan du vælge nogle afgrænsede frirum, hvor du beslutter ikke at bruge din smartphone. Siden kan du gradvist udvide omfanget, så du f.eks. ikke åbner disse apps, når du er sammen med andre.

5: Stressfaktoren

Med en smartphone kan du altid være på. Selvfølgelig kan folk ringe til dig eller sende en sms. Men du kan også høre, når de sender dig en email. Du kan også høre, når de skriver til dig på Facebook eller når der sker nyt på Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest eller din Tumblr-blog, hvis du har sådan en. Hele dit virtuelle liv er samlet i én enhed. Og den ligger i din inderlomme og bipper lystigt med forskellige lyde, så du kan høre, hvor der er sket nyt. Og måske forventes det tilmed, at du reagerer med det samme. Så du skal pludselig svare på den email, selvom du egentlig var ude og gå tur ved skovsøen, og den gode samtale med den nære ven ved din side må lige på standby, for du skal jo lige se, hvad der er sket på Facebook.

6: Dårlig hukommelse

Både det blå lys os stressfaktoren kan give dig en dårligere søvn, og det har en negativ konsekvens for din hukommelse. Men svensk forskning har tillige påvist, at strålingen fra trådløse netværk har en negativ indvirkning på indlæring og hukommelse. Derfor er det en god idé at slukke for alt trådløst og alle skærme et par timer før sengetid.

7: Farlig stråling

Et forskningsprojekt fra Örebro universitetssygehus i Sverige viser, at mobilstråling kan øge risikoen for kræft og få eksisterende hjernesvulster til at vokse. Projektet har været offentliggjort i tidsskriftet Journal of Oncology. Et WHO-studie fra 2010/2011 viser omtrent det samme. Risikoen begynder at blive større, når du har anvendt din mobiltelefon mere end 1000 timer.

Men studiernes evidens er usikker. Det er gennemgående et svært felt at lave skudsikker forskning i, fordi man burde følge tusinder af menneskers mobilvaner i en årrække og tage højde for andre helbredsrisici, før man med sikkerhed kan fastslå en øget kræftrisiko.

Men for en sikkerheds skyld kan du bruge headset, så du ikke skal have telefonens antenne helt op til øret. Hav ikke mobilen tæt på kroppen mere end højst nødvendigt – og læg den ikke tændt på natbordet, når du skal sove.

Kilde: Expressen.se

Forrige artikelEt farligt stik med ringe virkning

Næste artikelHelbredsrisici ved skifergasboringer