Nyheder

Tab dig med to dages faste

27. juni 2022

En ny trendy slankekur kaldes 5:2-diæten og går ud på at skrue voldsomt ned for kalorierne to dage om ugen – og spise normalt de øvrige fem.

Slankekure er traditionelt noget med forsagelse; noget med at spise rå brocolli, mens resten af familien får pizza. Men de senere år er der kommet flere kure, der gør det lidt sjovere at tabe de overflødige kilo. Det nyeste skud på stammen er 5:2-kuren, som der er skrevet flere bøger om, men som endnu ikke er blevet testet videnskabeligt.

Yoyo-effekten er usund

Slankekure er ikke sunde. Risikoen for yoyo-effekten, hvor du taber nogle kilo og tager det hele på igen, er ret stor, hvis du i en periode spiser meget anderledes end du ellers plejer. De gamle vaner har det med at komme tilbage, når kuren er overstået. Flere videnskabelige studier har vist, at slankekure kan forkorte livet mere end nogle ekstra kilo på sidebenene. Hvis du vil tabe dig på den sunde måde, er der ikke nogen vej udenom livsstilsændringer med mere motion, sundere mad og – ikke at forglemme – bedre søvn.

5:2-diæten kan blive en livsstilsændring

5:2-diæten er midtvejs mellem en slankekur og en livsstilsændring. For du skal ikke spise markant anderledes; du skal bare spise lidt mindre. Du behøver ikke afgrænse kuren til en periode; du kan gøre diæten til en livsstil, hvis den fungerer for dig.

Blot 500 eller 600 kcal to dage om ugen

To dage om ugen skruer du ned for kalorieindtaget. Meget ned. Kvinder skal ned på 500 kcal og mænd skal ned på 600 kcal. Det er lavt, da kvinder og mænd med stilsiddende arbejde normalt skal have henholdsvis 2000 og 2500 kcal om dagen – håndværkere og ivrige motionister en del mere.

De øvrige fem dage kan du spise, hvad du har lyst til. Du skal naturligvis ikke overspise, men du behøver ikke forsage sovsen og alle dens gerninger og alt dens væsen. Spis sundt og varieret.

Resultatet bliver så forhåbentlig, at du uge for uge vil undgå adskillige tusinde kcal og at det vil kunne ses på livvidde og badevægt.

En hård prøvelse i begyndelsen

Du skal dog være forberedt på, at de to dage hver uge er en hård prøvelse i starten. Du vil føle dig sulten og du vil formodentlig blive irritabel. Måske vil du også føle dig lidt svimmel, ligesom du kan få dårlig ånde og føle dig skidt tilpas. Men det vil blive nemmere uge for uge, når du vænner dig til det.

500 eller 600 kcal til en hel dag er ikke meget. Så det gælder om at få så mange kaloriefattige proteiner i kosten som muligt, da proteiner er gode til at holde mæthedsfornemmelsen ved lige. Mejeriproduktet Skyr har blot 52 kcal pr. 100 gram, så det kan være en god proteinkilde – evt sammen med melon, der har beskedne 45 kcal pr. 100 gram og som samtidig kan hjælpe blodsukkeret lidt i vejret, hvis det er blevet lavt.

5:2-diæten er ikke for alle

5:2-diæten kan ikke anbefales til gravide eller kronisk syge. Den er givetvis også en dårlig idé, hvis du betjener farlige maskiner eller har ansvar for din egen eller andres sikkerhed. Det er lidt lettere at håndtere utilpashed eller svimmelhed, hvis du sidder bag et skrivebord end hvis du går rundt og lægger tag i femte sals højde.

Du kan læse mere om kuren og noget af den medfølgende litteratur her.

Kilde: dr.dk

Forrige artikelKroniske smerter kan forudsiges

Næste artikelPycnogenol: Flowet fra fyrretræerne