Nyheder

Tablets får hjernen til at krympe

27. juni 2022

Har du for vane at tage din tablet eller bærbare pc med i seng? Så bliver du dårligere til at samarbejde og tænke kreativt. Din hjerne kan tilmed skrumpe, hvis vanen bliver for indgroet.

Det er sjældent, at vi her på Naturlis redaktion vinkler overskriften så skarpt som i dette tilfælde, men vi vil så gerne have din opmærksomhed, hvis du tager computeren med i seng. For det blå lys fra skærmen gør din søvn dårligere, så du præsterer ringere dagen efter – og hvis du sover for lidt og for dårligt, vil din hjerne måske langsomt blive mindre. Det viser forskningsresultater fra Oslo og Roskilde.

Melatonin-mangel giver søvnbesvær

Søvnproblemer er et udbredt fænomen, og de fleste oplever det fra tid til anden. Ofte er årsagen let at lokalisere, hvis du eksempelvis har drukket for meget kaffe, spist for sent og for tungt eller er for påvirket af stress. Men det blå lys fra tv-skærme, smartphones, tablets og computere kan også ødelægge din døgnrytme og gøre din søvn markant dårligere.

Dit indre ur er i stort omfang styret af lys og lysets farvesammensætning i løbet af dagen. I morgen- og formiddagstimerne er de blå nuancer særligt stærke i sollyset, og det gør kroppen klar til at præstere og vågne. Derfor er det et ret stort problem, at både computere, tv og en del af de billigste energisparepærer udsender et meget blåt lys. For når dine øjne fanger de blå nuancer i den sene aftenstund, snyder du kroppen til at tro, at det er morgen.

Derved produceres der ikke den nødvendige mængde af søvnhormonet melatonin, der skal gøre os døsige og søvnparate. Melatoninproduktionen har derimod godt af dæmpet belysning med flere røde og gullige nuancer.

Innovative og kreative evner ødelagt af dårlig søvn

To studerende fra Roskilde Universitet har skrevet speciale om sammenhængen mellem dårlig søvn og innovative evner. De lod testpersoner tjekke mails i sengen, før de skulle sove, mens deltagere i en kontrolgruppe skulle følge sollysets naturlige døgnrytme uden computerskærmenes forstyrrende indblanding i aftentimerne.

– Vi kan se, at de medarbejdere, der lå i sengen om aften med laptops og telefoner og besvarede mails, fik en langt mere urolig søvn, hvor de tit vågnede. Det var klart, at når folk havde brugt aften på at besvare blandt andet arbejdsmails i sengen, var de mindre friske på arbejdet dagen efter, siger Claes Ziehm Mortensen, der er kandidat fra virksomhedsstudier på Roskilde Universitet og medforfatter til studiet, til dagbladet BT.

Hjernen krymper

Hjernen krymper en smule og bliver mindre med alderen. Det sker for alle. Men det lader til, at den krymper hurtigere hos mennesker med søvnbesvær. Det viser et forskningsprojekt fra Norge, hvor 147 nordmænd med en gennemsnitsalder på 54 år blev adspurgt om søvnvaner. Deres hjerne blev MRI-scannet to gange med tre-et-halvt-års mellemrum.

– De havde stigende svind i relativt bredspektrede områder af hjernen, inklusive områder i frontallappen, tindingelappen og isselappen. Disse områder er involveret i flere forskellige processer, der vedrører kognition, siger professor Kristine Beate Walhovd, Psykologisk Institut ved Universitetet i Oslo.

Tyndere hjernebark

Forskerne er dog ikke helt sikre på, om ægget eller hønen kom først, da årsagssammenhængen er noget uklar. Måske er det den dårlige søvn, der får hjernen til at skrumpe, eller også det ændringerne i hjernen, der forårsager den dårligere søvn.

Hjernens skrumpning medfører dog ikke et større ekko i kraniet. Forskerne bag projektet oplyser, at det er ændringer i hjernebarkens tykkelse på mellem 0,2 og 0,4 mm, der udgør forskellen. Selvom den tyndere hjernebark ikke lyder af meget, har det stor betydning for hjernens kognitive evner. De kognitive evner er en betegnelse, der blandt andet dækker evnen til at lære nyt, løse problemer og huske.

Kilder: Bt.dk, Videnskab.dk

Forrige artikelHumor mod hjerneskade

Næste artikelHormonelt roderi? Vend det til din styrke!