Krop

Selen og Q10: Den rene hjertemassage

9. juni 2014

Hvert døgn slår dit hjerte 100.000 gange. Hvis du er sund og rask, bemærker du det højst sandsynligt kun, når du er forpustet eller ligger helt stille i sengen. Men uanset, hvordan dit hjerte har det, kan det have glæde af lidt næringsmæssig massage.

Sund kost med masser af næringsstoffer, motion og hvile. Så enkel lyder opskriften på et sundt hjerte. Og alligevel er det noget af det mest komplekse, for hjertesygdomme er stadig en af de største dødsårsager herhjemme, og de senere år har kvinderne faktisk overhalet mændene i denne kedelige statistik. Der dør i dag flere kvinder end mænd af hjertekarsygdomme.

At vi ikke altid lytter til gode råd, når det gælder forebyggelse, er en kendt sag. Danskerne kunne uden tvivl blive bedre til at kvitte cigaretterne, dyrke motion på fast basis og spise flere grøntsager. Men ikke alle problemer kan nødvendigvis tilskrives dårlige vaner eller manglende vilje til at gøre noget forebyggende.

Vores hjerte er afhængig af sund kost, netop fordi det indeholder næringsstoffer, som er vigtige for hjertet. De senere år er det blevet mere og mere tydeligt, at spormineralet selen er et overordentligt vigtigt næringsstof for hjertet.

I mange år har man vidst, at et lavt indtag af selen er forbundet med hjertesygdom – allerede midt i forrige århundrede blev svær selenmangel forbundet med en dødelig hjertemuskelsygdom. Sygdommen blev kaldt Keshan kardiomyopati efter en provins i Kina (Keshan), hvor især børn og unge kvinder blev ofre for muskelsygdommen, der forårsagede celledød og arvævsdannelse i hjertet.

Selenmanglen kom i fokus

Keshan-provinsen er et landbrugsområde med meget lave koncentrationer af selen i jordbunden og dermed i afgrøderne. Den svære selenmangel disse indbyggere led af forårsagede altså denne hjertesygdom, og sygdommen kunne forebygges ved hjælp af tilskud med selen.

Gennem 1970’erne blev mangel på selen ligeledes linket til forhøjet risiko for åreforkalkning. Man blev stadigt mere opmærksom på regionale forskelle på dødelighedsrater som følge af bestemte diagnoser, der optrådte i områder, hvor selenindholdet i jorden var lavt.

Danmark er ligesom resten af Nordeuropa ikke velsignet med et højt selenindhold i jorden, som man f.eks. er i USA og andre dele af verden. Sammen med moderne dyrkningsmetoder gør det, at vi faktisk kan have svært ved at opnå en sundhedsmæssig god selen-status i kroppen.

I stil med andre vigtige næringsstoffer har myndighederne i perioder sat de anbefalede daglige doser af selen i den lave ende, hvorved den ene rapport efter den anden har konkluderet, at vi får nok af spormineralet gennem vores kost. Det gør vi også i forhold til at undgå Keshans hjertesygdom, men får vi nok i forhold til at trives og evt. leve endnu længere?

50 pct. forskel i dødsfald

Det spørgsmål blev rigtig aktuelt for et par år siden, da resultaterne af det store Kisel-10-studie blev offentliggjort.

Her havde svenske forskere fra Universitetet i Linköping samt Karolinska Institutet i Stockholm i hele fem år givet et dagligt tilskud af selen og Q10 (coenzym Q10, som vi selv danner i kroppen for at kunne omsætte energi – en evne, der aftager med alderen) til halvdelen af 443 ældre. Den anden halvdel fik et placebo-middel.

Konklusionen efter de fem år var overraskende. Ved at tage tilskuddet af selen og Q10 dagligt havde de ældre mindsket deres risiko for at dø af en hjertekarsygdom med hele 54 pct. Forskerne kunne desuden måle en markant bedre hjertefunktion med ultralyd hos den gruppe, der havde fået det aktive tilskud.

200 mg Q10 og 200 mikrogram selen var den daglige dosis, og forskerne udtrykte ved fremlæggelsen stor interesse for at undersøge om også yngre mennesker kunne have glæde af at indtage mere selen og Q10.

Flere studier i Q10

Den danske kosttilskudsproducent Pharma Nord, der leverede selen og Q10 til Kisel-10, leverede efterfølgende også Q10-tilskud til en dansk undersøgelse, hvor deltagerne var 420 patienter med kronisk hjertesvigt.

Q-symbio hed undersøgelsen, som blev udført af en af Danmarks førende hjertespecialister, professor Svend Aage Mortensen fra Rigshospitalet. Patienterne fik enten tre gange 100 mg Q10 i form af Bio-Qinon eller placebo. Gruppen af patienter med kronisk hjertesvigt, der fik Q10, viste sig at have halvt så stor risiko for at dø af hjertekarsygdom som placebo-gruppen.

Undersøgelsen viste altså, at, selv når hjertesygdommen har ramt, kan det lade sig gøre at sætte aktivt ind med forebyggelse ved hjælp af de rette næringsstoffer.

De senere års undersøgelser har så småt åbnet øjnene hos myndighederne, der løbende overvejer at sætte anbefalingerne op på bl.a. det daglige indtag af selen. Senest blev spormineralet nævnt i rapporten fra DTU Fødevareinstituttets ‘Evidensgrundlaget for danske råd om kost og fysisk aktivitet’, der indeholdt undersøgelser og konklusioner bag de nye danske kostråd. Her var selen-tilskuds evne til at reducere risikoen for kræft i prostata nævnt. Indtil videre er den officielle holdning dog fortsat, at vi får selen nok gennem kosten – så tilskud må vi selv vælge til eller fra.

 

Derfor vælger forskerne dansk

 Kisel-10 og Q-symbio er bare to ud af mange undersøgelser foretaget med selen og Q10. Der foregår også forskning i selen og kræft, ligesom Q10 er interessant i forbindelse med både hjertesundhed og smerter.

Den danske virksomhed Pharma Nord producerer selen-tilskud på sin patenterede selen-gær, SelenoPrecise, der har en ekstremt høj optagelighed på 88,7 pct. – og derfor er interessant for forskerne, der vælger produktet ud fra sin høje og stabile kvalitet.

Producenten står også bag Q10-præparatet, som er officielt reference-præparat indenfor international forskning. Det er produceret ved hjælp af en særlig varmebehandlingsteknik, der får Q10-råvaren til at opløses fuldstændig, hvilket gør det lettere for aktivstoffet at trænge igennem tarmvæggen og blive optaget i blodet.

 

Her får danskerne deres selen:

Animalske produkter er generelt rigere på selen end vegetabilske og specielt fisk har høje indhold.

Et højt selenindhold i en fødevare gør den ikke nødvendigvis til en god kilde til mineralet.

De vigtigste bidragsydere til selenindtaget i dansk gennemsnitkost er kød og fjerkræ (34 pct.), mælk og ost (18 pct.), brød og kornprodukter (16 pct.), og fisk (15 pct.).

 

 

Kilder: Selen og sundhed, Danmarks Fødevareforskning

Ref. European Journal of Heart Failure ( 2013 )15( S1),S20

 

Forrige artikelElsk dit hjerte og pas på det!

Næste artikelHjælp! Det er eksamenstid!