Krop

Anti-betændelse mod demens og depression

27. juni 2022

Dårlig hukommelse, depression og demens – symptomerne kan meget vel skyldes samme problem: Betændelse eller inflammation i kroppen, så hjernen ikke kan fungere optimalt.

Sygdomme som demens og depression rammer vidt omkring os, og det er faktisk først de senere år, at vi er blevet opmærksomme på den fysiske side af sagen. Tidligere var sygdomme, der påvirkede vores sind i så udstrakt grad, omgivet af mystik, fordomme og resignation. Ikke mindst fordi det er usandsynligt hårdt for pårørende at se en elsket person falde ned i tykke tåger af enten mismod, glemsomhed eller begge dele. Personen, man kendte, forsvinder for øjnene af en.

At fikse en hjerne er også en langt mere kompleks sag end et brækket ben. Så forståelsen for, at årsagerne kan være fysiske, har først vundet indpas indenfor de senere år, ligesom mulighederne for at forebygge nærmest er i sin vorden.

Stigningerne i antallet af demente og depressive kan dog – i lyset af stigningen af andre inflammatoriske sygdomme – foreslå, at der er forhold i vores livsstil, der tricker os til at blive mere modtagelige over for disse diagnoser.

 

Betændelse giver depression

Vi ved allerede, at demens skyldes ophobninger af bestemte proteiner og affaldsstoffer i hjernen. Forårets opsigtsvækkende forskningsresultater fra USA viste i et forsøg ledet af den danske hjerneforsker Maiken Nedergaard bl.a., at søvn hjælper hjernen med at vaske sig ren for affaldsstoffer, og at dårlig søvn derfor kan medvirke til at udvikle demens.

Ved depression ændres vores hjernekemi også. Data udtrukket fra de omfattende befolkningsstudier ‘Herlev-Østerbro-undersøgelsen’ og ‘Østerbro-undersøgelsen’ viser, at hvis betændelsesproteinet ‘CRP’ er forhøjet, er risikoen for at få en depression to til tre gange større.

Hvis vi således vil undgå sygdomme i hjernen, kan det altså tilsyneladende betale sig at se på den anti-inflammatoriske livsstil igen. Flere forsøg med nogle af vores mest anti-inflammatoriske antioxidanter peger da også i retning af, at vores hjerne og sindstilstand har glæde af disse tilskud i kosten.

Q10 regulerer serotonin

Signalstoffet serotonin har længe været i fokus hos forskere og læger, når det kommer til behandlingen af depression.

I hjernen fungerer serotonin som signalstof mellem nerveceller. Det er denne funktion, der påvirkes af de mest anvendte anti-depressiver. Det har været til debat, i hvor høj grad serotonin er involveret i depression, men det er en kendsgerning, at hos personer med fibromyalgi fungerer deres serotonin ikke optimalt. Et lavt indhold af serotonin påvirker både søvn, kognition og humør – og man ved, at der også følger smerter med, som tilfældet er hos fibromyalgipatienter.

En gruppe forskere fra Sevilla i Spanien har udført et lille såkaldt pilotstudie med tilskud af Bio-Qinon – et Q10-tilskud i høj kvalitet – som involverede 20 fibromyalgipatienter. Over 40 dage fik halvdelen 300 mg Bio-Qinon – en kapsel tre gange dagligt, mens den anden halvdel fik placebo-kapsler.

I den periode blev indholdet af Q10 og serotonin i blodpladerne genoprettet i Q10-gruppen, men ikke i placebo-gruppen. Forskerne observerede også en bemærkelsesværdige forbedring  i de depressive symptomer i Q10-gruppen, men ikke i placebo-gruppen.

 

Q10 er en vigtig antioxidant

En forklaring på, hvorfor Q10 virker på fibromyalgi, kan være dets evne til at mildne oxidativt stress og beskytte mitokondrierne.

Faktisk danner vi selv Q10 i kroppen, men denne evne aftager med alderen, hvilket også forklarer noget af årsagen til, at vi mister energi og ydeevne med alderen, da Q10 spiller en hovedrolle i energiomsætningen i vores celler.

Mangel på coenzym Q10 synes også at spille en hovedrolle i de fysiske ændringer, der følger med flere sygdomme knyttet til depression, så som svær depression, myalgisk encefalomyelitis (ME) og fibromyalgi. Flere forsøg med tilskud af Q10 har vist sig at bedre fibromyalgi-patienters symptomer signifikant.

Ved at mildne oxidativt stress er Q10 samtidig en antioxidant, der er værd at bemærke i forhold til inflammation i kroppen. Flere og større undersøgelser har bl.a. vist coenzymets evne til at forebygge hjertesygdomme, hvilket som regel også bunder i inflammation – altså betændelsesagtige tilstande i kroppen.

 

Vi må huske C

C-vitamin er måske nok det mest kendte vitamin. Altid fremhævet ved snue og forkølelser har C-vitaminet fået ry for at bekæmpe virus og bakterier, og den ultimative C-vitaminmangel, der fører til skørbug, er da heller ikke en rar sygdom.

Men netop C-vitamins anti-inflammatoriske egenskaber gør den til en vigtig samarbejdspartner i bekæmpelsen af betændelsestilstande i kroppen. C-vitamin er ikke voldsomt svær at få igennem kosten og slet ikke i de mængder, som myndighederne anbefaler. Alligevel kan nogle af de livsstilssygdomme, vi døjer med, tyde på, at vi slet ikke får nok, og at anbefalingerne er sat i den lave ende.

Mange dyr danner selv C-vitamin i kroppen. Mennesker og marsvin er ikke selv i stand til det og skal altså have vitaminet tilført gennem kosten. Grise, som vi ofte sammenligner os med, hvad angår fordøjelsessystem, danner hele 10 gram i døgnet. Alligevel er ADT (Anbefalet Daglig Tilførsel) på C-vitamin kun på 80 mg for voksne. Så holder vi måske skørbug for døren, men spørgsmålet er, om det overhovedet er nok til at bekæmpe noget som helst af inflammationen i kroppen?

Undersøgelser, der gennem tiden har skudt C-vitamin ned for ikke at kunne hjælpe mod forkølelser, er også i lang udstrækning præget af, at der kun er tilført meget lave doser.

 

Dårlig hukommelse fra fødslen

Når det kommer til forebyggelse af f.eks. demens, kan vi heller ikke overse C-vitaminet. Flere studier har gennem tiden peget på, at tilførsel af vitaminet kan gavne hukommelsen – måske netop fordi kroppen får styrket sin evne til at bekæmpe affaldsstoffer og inflammation, der forstyrrer hjernens arbejde.

En undersøgelse fra Københavns Universitet udført på marsvin, der får C-vitamin fra kosten, viser, at mangel på C-vitamin – selv i mild grad – påvirker udviklingen af hjernen hos marsvinefostre. Nyfødte marsvin har simpelthen færre nerveceller i hjernen og en markant dårligere hukommelse, hvis de har været udsat for C-vitaminmangel.

Som antioxidant er C-vitamin ekstrem vigtig for hjernen – og forskerne i forsøget sammenlignede resultatet af manglen med et kæmpe traume på hjernen.

 

Skal vi bare spise løs?

Vi kender ikke til status af C-vitamin i den danske befolkning, men i USA viser undersøgelser, at 15 pct. af befolkningen, der ikke ryger, mangler C-vitamin. Hos rygere nærmer antallet sig 50 pct.

Livsstilsforhold, der oxiderer kroppen – rygning, stress, overbelastning, sygdom, usund kost osv. – øger vores behov for C-vitamin, da kroppen skal bruge det imod oxidationen. Og faktisk er C-vitamin i den sammenhæng rimelig medgørlig. Vitaminet er vandopløseligt, og vi kan indtage store mængder uden den store risiko for forgiftning. Hvis vi får for meget, vil kroppen hurtigt reagere og sende os på toilet med tynd mave og således udskille det.

Tilskud af C-vitamin kan med fordel tages i en form, der består af clamiumascorbat, som er syreneutral og dermed skånsom for maven. Bio-C-vitamin er f.eks. af lægemiddelkvalitet og kan bruges ved C-vitaminmangel – også af gravide og ammende. Selvom hver tablet indeholder 750 mg C-vitamin – og altså langt mere end ADT – er mængden ufarlig.

De fleste af os vil uden problemet kunne trappe os op på 5-6 gram C-vitamin om dagen, og ved sygdom eller ekstra belastninger vil vi kunne tage endnu mere uden at blive sendt på toilettet. Det er blot et tegn på, at vores krop kan bruge de ekstra antioxidanter på at bekæmpe oxidationen i vores celler.

Kilder: Videnskab.dk, srab.dk, videncenterfordemens.dk, ssi.dk, berlingske.dk, Alcocer-Gómez E, et al. Coenzyme Q10 Regulates serotonin Levels and Depressive Symptoms in Fibromyalgia Patients. Results of a Small Clinical Trial. Letter. J Clin Psychopharmacol. 2014;34(2):277-8.

 

Ubiqinon eller ubiqinol?

Q10 findes i to aktive former, der begge sælges som tilskud: den oxiderede ubiqinon, som i Bio-Qinon Q10, og den reducerede ubiqinol. Mitokondrierne, cellernes energifabrikker, indeholder begge former for Q10, som hele tiden veksler mellem de to former. Denne uafbrudte vekslen er afgørende for Q10s virkninger i kroppen.

Hvis du indtager oxideret Q10 (ubiqinon) vil kroppen omdanne det til reduceret Q10 (ubiqinol), så der er ikke nødvendigvis fordele ved at indtage ubiqinol – altså den reducerede form, selvom den er dyrere.

Næsten al dokumentation på virkning og sikkerhed er foretaget på den aktive oxiderede form, ubiqinon.

 

 

 

Stigninger i demens og depression

Mens et voksende antal af demente kan undskyldes med det faktum, at vi får flere ældre, kan antallet af depressive ikke helt så let forklares alene ved hjælp af befolkningstal. Faktisk er antallet af yngre mennesker, der får en depression, firedoblet bare mellem 2009 og 2010.

Er vi blevet mere pylrede, eller skal forklaringen findes i vores livsstil, kost og søvnvaner?

 

 

 

Fibromyalgi

En kronisk sygdom med uforklarlige smerter fordelt over kroppen, nedsat smertetærskel, søvnforstyrrelser, træthed, hovedpine og depression.

Smerterne kan sidde hvor som helst; men man har opregnet 18 punkter på kroppen, hvor næsten alle fibromyalgipatienter klager over ømhed. Disse punkter sidder i nakken, mellem nakke og skuldre, på skuldermusklerne, på albuerne, over balderne, på hoften og på indersiden af knæene.

Diagnosen stilles ved udelukkelse af andre sygdomme og syndromer.

 

 

 

Rygning – så sker der oxidation!

 Årsagen til, at rygning er så skadelig for andre dele af kroppen end blot lungerne, er den betydelige oxidation, vores celler bliver udsat for, når vi ryger. Cellerne ældes hurtigere, og betændelsen i kroppen stiger, når vi ikke får antioxidanter nok, eller når vi udsætter kroppen for endnu mere oxidation, som rygere gør. Det er derfor, rygning både kan afspejle sig i hudens celler og i vores hjertekarsystem.

Både Q10 og C-vitamin er vigtige i kampen mod denne oxidation, så ekstra tilskud kan absolut anbefales til rygere.

 

Forrige artikelHumor mod hjerneskade

Næste artikelHormonelt roderi? Vend det til din styrke!