Krop

Antiaging med næring

27. juni 2022

Skønhed kommer indefra – og denne gang skal det vitterligt ikke lyde som en dårlig undskyldning for at se herrens ud. Som Naturli-læser er du garanteret helt med på, at sund livsstil kan ses i din hud, så du får her en gennemgang af nogle af hudens foretrukne næringsstoffer.

Botox, plastikkirurgi og Restylane – aldrig har vi ønsket så meget at se yngre ud, og aldrig har så mange mennesker taget så drastiske metoder i brug for at se unge og urynkede ud. Men selv de mest gennemgribende indgreb kan sjældent skjule, hvis vores hud ikke har fået sine næringsstoffer. Store læber og bryster kan måske tage lidt af opmærksomheden, men sundhed og at ældes med ynde er sjældent de ord, der popper op ved synet.

Hvis huden ikke bliver plejet indefra, kan det altså ses, uanset hvilke tricks du ellers springer til, og omvendt kan sundheden og skønheden skinne igennem på trods af lidt vejrbidte kinder og tydelige smilerynker. Spørgsmålet er, hvordan du gerne vil ældes? Bonussen ved at vælge den sunde hud er, at du rent faktisk får sundhed, der glæder både krop og humør oven i.

Vi skal smøres indefra og ud, drikke vand, holde os fra sukker, overdreven sol og smøger, og så spise sundt. Men hvad er det lige i de sunde sager, som virker for vores hud og vores udseende?

Sårheleren zink

Zink er måske en af de vigtigste spormetaller i vores kost. Det er nødvendigt for omkring 300 enzymers funktion og spiller en stor rolle for f.eks. væksten, celledeling og måden vores gener kommer til udtryk.

Zinks vigtige rolle i immunforsvaret er påvist i mange studier, ligesom zinkmangel er blevet knyttet til depression.

Sidst, men ikke mindst, heler kroppen og altså også huden bedre og hurtigere, når vi får zink nok. Zinks evne til at medvirke i bekæmpelsen af bakterier, virus og svamp er en stor fordel mod infektioner i huden, og zinkmangel kan bl.a. føre til forskellige hudsygdomme, sænke hudens modstandskraft og give hårtab. Når vi taler om skønhed, er zink altså et centralt mineral for både hud, hår og negle.

Nogle har endvidere haft stor glæde af ekstra tilskud af zink i forbindelse med acne-udbrud, hvor spormineralet højst sandsynligt både styrker huden og samtidig bekæmper betændelsestilstandene.

Zinkbehovet er mindst 50 pct. højere hos vegetarer, da vegetarkost indeholder meget lidt zink.

Zink finder du primært i skalddyr, fisk, kød, frø og nødder.

Zink som tilskud: 15-30 mg dagligt, f.eks. Bio-Zink, der er organisk bundet zink, som lettere optages i kroppen.

Ungdommelige celler med selen

Sporstoffet selen, som de fleste af os får for lidt af, er en vigtig del af kroppens forsvarsmekanisme mod blandt andet ældning af celler. Selen er en stærk antioxidant med utallige foryngende egenskaber. Når vi ikke får nok, er vores celler et langt lettere bytte for virus, kræft og andre tegn på tidlig aldring.

Vores afgrøder indeholder ikke særlig meget selen her i Nordeuropa, hvor jorden er fattig på selen, og manglen er efterhånden blevet knyttet til mange alvorlige sygdomme, som i første gang opstår, når vores celler ældes.

Selen medvirker også til at opretholde et normalt hår og normale negle. Desuden kan mangel på selen være medvirkende til hudsygdomme som psoriasis, svamp og skældannelse.

Selen finder du primært i fisk, indmad, skalddyr og frø.

Selen som tilskud: 100-200 mikrogram dagligt. F.eks. i et rent selen-tilskud som den patenterede og organiske selen-gær Bio-SelenoPrecise eller i en blandingsprodukt som Bio-Selen+Zink, hvor du får både selen og zink i let optagelig form.

For tidligt gammel uden chrom?

Forskerne bliver stadigt klogere på, hvor vigtig chrom er – ikke mindst i forhold til, hvor hurtigt vi ældes. Manglen på chrom er måske langt mere udbredt, end man har været bevidst om tidligere, hvilket også kan være en af forklaringerne på det stigende antal af diabetikere.

Du ved måske allerede, at sukker og ungdommelig hud er en dårlig cocktail. Og sukkeret stjæler ikke kun vores ungdommelige udseende, det stjæler også af vores chromreserver. Det sætter gang i en rigtig dårlig cirkel, for vi ved allerede nu, at chrom er eminent til at styre vores blodsukker, da det får insulinen i blodet til at virke bedre.

Med for dårlig omsætning af sukkeret i blodet øges din risiko for diabetes og hjertekarsygdomme markant.

Chrom får du primært i tørrede frugter, frø, kød – men det kan være meget svært at nå 200 mikrogram (der ville være optimalt) gennem kosten alene.

Chrom som tilskud: 100-200 mikrogram – bedst i organisk form som i Bio-Chrom.

Hudenergi med Coenzym Q10

Hvis du har vandret rundt i hudplejeafdelingen, har du garanteret set flere krukker og flasker med hudpleje, der fremhæver ingrediensen Q10. Og det er absolut heller ikke en tosset ingrediens. Alle vores celler behøver nemlig stoffet coenzym Q10 for at kunne producere energi – også vores hudceller.

Vi producerer faktisk selv Q10, men med alderen daler denne produktion. Når kosmetikfirmaerne tilsætter det deres antiaging-cremer, opstår der dog et lille problem – nemlig at Q10 skal ind i cellerne for at virke. Derfor er Q10, som vi indtager gennem vores fødevarer eller tilskud, ofte langt mere effektive.

Ligesom resten af vores celler, bliver hudcellerne trætte, slappe og uoplagte ved mangel på Q10, så mere tilførsel af coenzymet kan altså både hjælpe med energi, større hjertesundhed og en mere ungdommelig hud.

Q10 finder du primært i kød, fisk, nødder, frø og bladgrønt, men ikke i de mængder, vi selv producerer.

Q10 som tilskud: 30-100 mg dagligt, f.eks. Bio-Qinon Q10, der er det produkt på markedet, der har vist en af de bedste optageligheder i kroppen.

Synlige C-vitamin

Når kroppen danner bindevæv (collagen), anvender den blandt andet C-vitamin. Jo mere C-vitamin du får, desto stærkere og mere elastisk bliver din hud. Det er værd at have med i tankerne, hvis du ønsker at holde huden i god form.

Vores bindevæv har også betydning for, om vi udvikler cellulitis eller appelsinhud – et lettere ironisk navn, da netop C-vitaminer, som appelsinen er kendt for, kan bedre bindevævets funktion og forhindre de ophobninger, der så tydeligt ses ved appelsinhud. Hvis du vil være klogere på bindevævet, så læs også den følgende artikel på side 26.

C-vitamin er et stærkt vandopløseligt antioxidant, som fanger og uskadeliggør frie radikaler i væskefyldte vævsområder. C-vitamin bakker også op om E-vitaminerne (et andet kendt ‘hudvitamin’), så hvis du vil udsætte aldringsprocessen længst muligt, er det derfor afgørende, at cellerne har tilstrækkelige mængder af både E- og C-vitaminer.

Eftersom kroppen ikke kan lagre det vandopløselige C-vitamin, må du spise det regelmæssigt for at holde cellerne velforsynede.

C-vitamin finder du primært i frugt og grønt – pr. 100 gram indeholder hyben, persille og rød peberfrugt rigtig meget. Man mener at vores forfædre spiste 400 mg C-vitamin dagligt bare fra vilde planter og frugter.

 C-vitamin som tilskud: 250-1000 mg dagligt, f.eks. indeholder Bio-C-vitamin hele 750 mg pr. tablet, og så er den syreneutral, hvilket betyder, at den er skånsom for maven og bl.a. kan tages af gravide og ammende.

 

Ungdomeliksiren Pycnogenol?Nu er Pycnogenol ikke et næringsstof, men derimod en ekstrakt af barken fra pinus maritima (fransk strandfyr), som indeholder nogle biologiske aktive stoffer, der hedder procyanidiner.

Det er alligevel værd at nævne i forbindelse med næringsstoffer, der har antiage-effekt, da procyanidinerne har vist sig at have en yderst gavnlig effekt. Undersøgelser har vist, at de er med til at beskytte kroppens collagen og elastin, de to proteinstoffer, der er af betydning for hudens styrke og elasticitet.

Pycnogenol kan beskytte hudens kollagen mod frie radikaler og dermed medvirke til at dæmpe den inflammation, som mange dermatologer mener, er skyld i hudens og kroppens ældning.

Som tilskud er pycnogenol måske bedst kendt for at kunne styrke blodomløbet – f.eks. er det et godt middel, hvis du skal på længerevarende fly- eller bilrejser, hvor der er risiko for blodpropper, når du sidder stille i lang tid ad gangen.

Pycnogenol er ikke blot en antioxidant. Det består dels af store, dels små molekyler, som tilsammen udgør den stærkeste antioxidant på markedet i dag. De store molekyler, procyaniderne, er meget effektive i blodstrømmen, mens de mindre flavonoide molekyler kan nå ind i cellekernerne.

Det er anti-inflammatorisk, hvorved det er med til at forhindre en lang række sygdomme, som skyldes inflammationer, og så hjælper pycnogenol andre antioxidanter til at udkæmpe deres kamp mod frie radikaler. På grund af sin særlige struktur er pycnogenol i stand til at reparere andre antioxidanter, når de skades, hvorefter de kan kæmpe videre i stedet for at blive nedbrudt i kroppen og ført ud gennem nyrerne.

 

 

Vand og varieret kost Din hud, hår og negle har brug for mange næringsstoffer, hvis du vil holde dig fuld af glød og friskhed. Så uanset hvad er det altid fornuftigt at spise grønt, groft og varieret.

Sørg for at få rent vand nok hver dag og sunde fedtstoffer, da huden ofte er det sidste organ, der får tildelt sin portion af fedt og fugt.

Frisk luft og sol i moderate mængder er også med til at holde os unge og mentalt sunde. Solen er kendt for at give rynker, men oftest sker det først, når du overdriver solbadningen. Et par mindre rynker er måske også godt givet ud for ekstra sundhed. Du kan roligt supplere med D-vitamin-tilskud i de måneder, hvor du ikke får særlig meget sol.

 

 

 

 

Forrige artikelBær bærer sundhed

Næste artikelGå væk smerte!