Nyheder

Tre gode grunde til at meditere

27. juni 2022

Det kan være svært at komme i gang med meditation. Det er nemmere at slappe af til en god film i sofaens bløde aftryk, men meditation er besværet værd. Vi giver dig tre gode grunde.

Hvordan slapper du bedst af efter en hård dag på arbejde? Læser du en god bog, surfer du planløst omkring på internettet eller ser du en god film? Måske kunne du lægge en halv times meditation ind i dagens gøremål, for meditationen kan give dig mindst lige så meget velvære som anden afslapning. Meditation renser hovedet, hvor de fleste andre former for afslapning ofte bidrager til de tanker og den stress, der måske plager dig.

Meditation er ikke nogen videnskab. Det er egentlig bare tålmodighed, der skal til. Det handler ikke om at lukke verden ude; det handler om at acceptere og registrere lydene omkring dig uden at tolke eller analysere dem. Hvis du er god til at meditere, kan du i princippet meditere i en bybus.

Der er mange gode grunde til at meditere, og her følger tre af dem:

1: Du føler mindre smerte

Har du nåleskræk eller tandlægeskræk, og er din krop stiv som et bræt, når lægen eller tandlægen skal til at stikke? Så kan meditation hjælpe.

Forskere har prøvet at undersøge raske mennesker i en MR-scanner for at se hjernens reaktion ved smertepåvirkning. De kunne studere, hvordan hjernen lyser op, når kroppen udsættes for smerte. De lod forsøgspersonerne eksperimentere med meditation, og efter kun fire dage kunne deltagerne reducere smerten betragteligt, hvis de mediterede under smertepåvirkningen. Deres egen opfattelse af smertens ubehagelighed faldt med 57 pct., og intensiteten af smerten faldt med 40 pct. Årsagen skal findes i, at en meget stor del af vores smerteopfattelse ligger i de områder af hjernen, der har med kognitiv behandling at gøre, og det er de samme områder, der aktiveres ved meditation. Smerten bliver kort og godt fortolket anderledes, når du mediterer.

2: Du får styr på angst og nervøsitet

Meditationen får dig til at slappe af i nuet, men nyere forskning viser, at den også kan få dig til at være mere afslappet omkring fremtiden. Tæt på hundrede patienter med en diagnosticeret angst blev introduceret for en særlig meditation, der er udviklet til at reducere stress. Efter otte ugers meditation – og uden anden terapi – blev deres angst kraftigt reduceret. Meditationen lærte dem helt enkelt at tanker kun er tanker, hvilket gjorde det meget nemmere for dem at håndtere angsten.

En del af deltagerne blev også udsat for den angstprovokerende opgave at holde tale for andre. Her fik meditationen også den klare effekt, at de troede langt mere på sig selv end før.

3: Du bliver gladere

En professor fra John Hopkins University i Baltimore, USA, undersøgte tidligere i år 47 af de bedste meditationsstudier, hvilket indbefattede 3500 forsøgspersoner. Han fandt ud af, at meditation havde lige så stor effekt på depression som antidepressiver.

Men meditation har i modsætning til lykkepiller ikke nogen kendte, negative bivirkninger.

Kilde: HuffingtonPost.com

Forrige artikelEt farligt stik med ringe virkning

Næste artikelHelbredsrisici ved skifergasboringer