Undersøgelse viser, at ni ud af ti unge ville købe mere økologisk, hvis prisen var den samme som for konventionelle madvarer
Unge er til økologi. Hvor det tidligere især var de ældre og velhavende – det såkaldte 'grå guld' – der købte økologisk, løftes den økologiske stafet nu af de unge.
En undersøgelse foretaget af Userneeds for discount-kæden Kiwi viser, at selv om næsten alle unge køber økologisk, mener syv ud af ti ikke, at de får nok.
Samtidig svarer 89 procent af de 18-30-årige, at de ville købe endnu mere, hvis priserne var lavere. Også de 30-40-årige er for alvro kommet med på økologibølgen.
Det er nemlig stadig ifølge undersøgelsen priserne, der er et af de vigtigste argumenter for eller imod økologi hos mange.
Ifølge fremtidsforsker Liselotte Lyngsø er årsagen til de unges fokus, at økologi er gået fra at være luksusvarer til at blive en nødvendighed.
”De unge i dag er den første generation, der er vokset op i en verden med stor fokus på sprøjtemidler, pesticider og tilsætningsstoffer og de skadelige konsekvenser, det har ikke kun for deres egen sundhed, men også for deres fremtid,” siger Liselotte Lyngsø.
For alle aldersgrupper det stadig madvarer og især frugt, grønt og mælkeprodukter, der ønskes økologisk. Vi er stadig i høj grad ligeglade med, om brød, kager, drikkevarer og plejemidler som sæbe og shampoo er økologisk produceret.
Direktør Bjarne Bak fra Kiwi siger:
“De unge står for en fortsat større del af de økologiske køb. Men basisprisen på økologiske varer er dyrere end på de ikke-økologiske, fordi hensynet til miljøet og naturen koster. Det betyder, at unge og børnefamilier med en stram økonomi desværre ofte må vælge økologien fra,” siger han.
Kilde: fpn.dk
(oprettet 27. august 2009)