Ustabilt blodsukker? En overset årsag til depression og psykisk ubalance - Naturli

Ustabilt blodsukker? En overset årsag til depression og psykisk ubalance

Malene Tonnung / Foto: iStock, Colourbox

Et for højt blodsukker fører til diabetes, men hvad med for lavt? Ironisk nok kan et lavt blodsukker også være et forstadie til diabetes, men lægerne er sjældent opmærksomme på symptomet, der fører til både træthed, dårligt humør og stor sukkertrang.

Listen over følger af lavt blodsukker er lang – og nogle gange kan næsten invaliderende tilstande opstå, hvis problemet har stået på i længere tid. Tilstande, som langt fra altid kædes sammen med, at blodsukkeret er ustabilt og til tider alt for lavt. Tilstanden hedder hypoglykæmi og kan være den bagvedliggende årsag til stor træthed, dårlig hukommelse, nervøsitet og spændinger, depression, grædelyst, aggressivitet og hjertebanken.

Men et for lavt blodsukker er en overset lidelse, så mange tager forskellige former for nervemedicin, antidepressive midler eller sovemedicin for at dulme symptomerne.

En af dem, der har arbejdet mest med patienter ramt af for lavt blodsukker, er naturlægen Oscar Christensen, som i sit arbejde specialiserede sig i emnet og skrev bogen “Aldrig mere træt”. Oscar Christensen er nu 96 år og arbejder ikke længere som naturlæge, men vi har fået en snak med ham om emnet, der vakte hans interesse i 1976.

– I et dagblad læste jeg artiklen: “Fejlbehandlet som sindsyg – havde for lavt blodsukker”, om en kvinde, der i to et halvt år havde været indlagt og fejlplaceret på en lukket psykiatrisk afdeling, før det blev opdaget, at hun ikke var sindssyg, men at årsagen til hendes sygdom var hypoglykæmi – eller for lavt blodsukker.

 

En overset folkesygdom

Symptomer som tendens til forvirring, depression, tendens til gråd, rysten, svimmelhed, selvmordstendens, hjertebanken m.m. fik Oscar Christensen til at studse, da han selv havde måttet at opgive at hjælpe såkaldte “nervepatienter”, fordi han ikke kunne finde årsagen.

– Jeg blev klar over, at kun ganske få læger kendte sygdommen og kunne se en måde at helbrede den på. En af dem var den kendte danske læge, dr. med. Warming-Larsen, der skrev bogen “Om stress, lavt blodsukker og kroppens rytme”. I tiden herefter gravede jeg mig ned i problemerne omkring denne sygdom, og det blev efterhånden klart for mig, at vi her stod overfor et “uhyre” med mange hoveder – en folkesygdom, som især rammer yngre mennesker, samt at stress og psykiske spændinger er en af de store udløsende faktorer.

Når vi spiser kulhydrater, sætter bugspytkirtlen gang i produktionen af insulin, da insulinen skal hjælpe glykosen fra kulhydraterne (sukkeret) ind i cellerne, hvor det kan blive brændt af som energi. Ved diabetes er produktionen af insulin begrænset eller helt stoppet, og det er derfor diabetikere skal have insulinen tilført.

Hvis du lider af for lavt blodsukker – hypoglykæmi – producerer du for meget insulin, så der også er insulin tilstede, selvom måltidet er omsat. Det sker ofte, når du spiser søde sager, fordi kroppen ikke kan nå at følge med den voldsomme stigning i blodsukkeret.

– Store mængder sukker betyder, at bugspytkirtlen kommer på overarbejde og producerer for meget insulin. Derved omsættes sukkeret hurtigt – blodsukkeret falder – og kroppen forlanger mere sukker. Man kommer ind på et skråplan – forbruget af søde sager stiger og stiger, og blodsukkeret svinger mere og mere. Det får konsekvenser for vores helbred, siger Oscar Christensen.

– Ligesom en bilmotor har behov for balance i tilførslen af brændstof, således har vores organisme. Hvis brændstoftilførslen i en bilmotor svigter, begynder motoren at reagere. Den går ned i omdrejninger og kan begynde at at hakke i det. Det er især vores hjerne, der reagerer på et svingende blodsukker. Signalstofferne og den kemiske balance i hjernen er afhængig af en stabilt blodsukker. Hvis blodsukkeret falder drastisk, begynder hjernen at reagere med mange symptomer af psykisk karakter, men når blodsukkerbalancen genoprettes, forsvinder disse symptomer.

 

Sukkerforbrug største synder

Blodsukkeret er let at måle, men mange læger nøjes med at måle det en enkelt gang på patienter, der klager over symptomer på for lavt blodsukker. For at være helt sikker, bør man måle blodsukkerprocenten over flere gange – fastende og en time efter et måltid, hvor procenten gerne skulle være steget med 50 pct., ellers kan det være tegn på, at kroppen producerer for meget insulin.

– Da jeg skrev min bog, var det årlige sukkerforbrug på 60 kg. pr. indbygger i Danmark, det er over 1 kg om ugen! Denne enorme mængde sukker stiller store krav til vores bugspytkirtel. For at kroppen kan fungere optimalt, skal der hele tiden være balance i blodsukkeret. Dette er især vigtigt for nervecellerne i hjernen og musklerne. Bliver de udsat for kronisk mangel på energi, får man netop de meget ubehagelige psykiske og fysiske symptomer.

For lavt blodsukker kan let være forstadiet til både insulinresistens (hvor kroppen ignorerer det høje niveau af insulin i blodet og venter på næste ladning af kulhydrater i stedet for at forbrænde sukker, der er lagret i kroppen), og til type 2 diabetes (hvor kroppens insulinproduktion stopper delvist).

Det er ofte et for højt sukkerforbrug, der har sat gang i overproduktionen af insulin, men tilstanden kan også skyldes stress, ubalancer eller en knude på bugspyktkirtlen.

– Stress er måske den vigtigste faktor. Når vi bliver stressede, starter vores binyrer produktionen af hormonet cortison. Det sætter en masse ting i gang i kroppen, bl.a. bliver bugspytkirtlen aktiveret og begynder at producere insulin. Så falder blodsukkeret, og trangen til sukker stiger. Man er igen havnet på skråplanet!, siger Oscar Christensen.

 

Opskriften på stabilt blodsukker

For at slippe af med for lavt blodsukker skal det først og fremmest stabiliseres. Vi har alle godt af et stabilt blodsukker, og det får vi ved at spise komplekse kulhydrater fra grøntsager og fuldkorn, fremfor fra hvidt mel og sukker. Det er vigtigt at få genopbygget vitamin- og mineralstofbalancen i kroppen, da de bliver ramt ved et overforbrug af sukker. Så sund kost, der udelukker sukker, kage, slik m.m. samt kaffe, sort te, alkohol og tobak, da disse stresser systemet.

Mennesker med en følsom bugspytkirtel skal også passe på med for meget stivelse fra f.eks. kartofler. Til gengæld er der frit spil blandt grøntsager, fuldkorn, økologisk kød, fisk og urtete!

I starten kan det være svært uden hjælp, og derfor foreskriver Oscar Christensen også en kur med tilskud, der kan hjælpe fordøjelsessystem og -organer på rette vej.

Valleforce har i flere undersøgelser vist sig at medvirke til at stabilisere blodsukkeret, så vallen, der er kendt for hjælpe et trængt fordøjelsessystem, har altså yderligere effekt på, hvordan kosten optages og påvirker vores krop. Samtidig kan leverstyrkende tilskud som Boldocynara hjælpe leveren til at frigive glykogen hurtigere, så det kan sendes ud som glykose i blodet, hvis blodsukker-koncentrationen her bliver for lav. Derved bruger kroppen noget af det sukker, der allerede er i kroppen, i stedet for at kræve mere ført ind.

Stress er både en af årsagerne til lavt blodsukker, men under alle omstændigheder er det også en stressende tilstand for kroppen at være i. Derfor bør du – udover en dækkende multivitamin/mineral supplere med et vitamin B-kompleks, der kan opbygge nervesystemet og styrke kroppen til at kunne klare stress bedre, f.eks. Komplet B, der indeholder alle B’erne.

I bogen ‘Aldrig mere træt‘ kan man læse Oscar Christensens detaljerede anvisninger til både kost og tilskud, der kan stabilisere blodsukkeret.

 

__________

 

Grundkur ved for lavt blodsukker

Før mad:

Et glas med to spsk. Valleforce

Efter mad:

Et halvt glas vand med 20 dråber Boldocynara

Derudover dagligt:

En multivitamin-mineraltablet – fuldt dækkende, f.eks. Biortomin.

Et B-vitaminkompleks, f.eks. en tablet af Komplet B to gange dagligt.

I stedet for kaffe, der stresser binyrerne, kan du drikke Oscars te nr. 60-00 med levervenlige urter. Den smager godt og kan både drikkes varm og kold.

__________

 

Test dig selv!

Symptomer på hypoglykæmi

  1. Et stort forbrug af sukker, chokolade, kage, søde drikke m.m. – eller stor trang til disse
  2. bliver bedre af at spise lidt, bare en kiks eller lign
  3. bliver dårlig, hvis man ikke får maden til tiden
  4. stærk tørst
  5. sulten lige efter et måltid
  6. tilbøjelighed til alkoholisme
  7. mathed og stor træthedsfølelse
  8. rysten (indre uro, der kan være vanskelig at forklare)
  9. depression
  10. tendens til gråd
  11. forvirring
  12. manglende koncentrationsevne
  13. ængstelse (ubegrundet bekymring for småting)
  14. svimmelhed
  15. hovedpine eller migræne
  16. søvnløshed
  17. besvimelse
  18. irritabilitet
  19. frigiditet (kønslig ulyst, kvinder)
  20. impotens (manglende seksuel formåen, mænd)
  21. kramper
  22. infiltrationer
  23. koldsved
  24. natlige mareridt
  25. hjertebanken
  26. selvmordstendens, selvmordstanker (følelsen af håbløshed)
  27. pladsangst (bange for at være sammen med andre eller opholde sig i små rum)
  28. forstoppelse
  29. fedme eller
  30. afmagring
  31. får let blå mærker efter slag
  32. øm i venstre side af maven om ribbenskanten
  33. allergi

Sådan læser du skemaet:

Pkt. 1-8 – Disse symptomer er afgørende, da de klart peger på budspytkirtlens overproduktion af insulin. Har du ingen af disse symptomer, men flere af de øvrige fra pkt. 9-33, skal du finde årsagen et andet sted end i lavt blodsukker. Ved hypoglykæmi har man oftest fire til fem af symptomerne fra pkt. 1-8.

Pkt. 9-32 – Nogle af de mange tilstande og symptomer, som hypoglykæmi med tiden kan føre med sig. En blandet og meget bred symptomrække, som man sjældent finder den egentlige årsag – lavt blodsukker – til.

__________

 

Insulin – værd at vide

Insulin er et stof, som hjælper kroppen med at holde blodsukkeret stabilt ved at sørge for, at sukkeret optages i musklerne, samtidigt med at leverens produktion af sukker mindskes.

Et stabilt blodsukker er godt for sundheden og hjælper os med at holde vægten samt mindske lækkersulten.

Studier viser, at Valleforce øger insulinfølsomheden samtidig med, at mæthedsfølelsen forlænges. Vigtige egenskaber, når man skal begrænse sukkerindtaget.

__________

 

Angst, uro og søvnløshed

Er dette nogle af dine symptomer, kan du med fordel tage tilskud med ‘nervemad’, f.eks. Neurosan, der består af havrespirer, tempeltræblad, risprotein og calcium. Nervesystemet skal bruge næring ligesom andre dele af kroppen, men drænes hurtigt, hvis du er stresset.

Neurosan tages tre gange om dagen efter et måltid.

Avenaforce dråber, der består af udtræk fra den beroligende havre, kan også tages flere gange om dagen. 20 dråber i et halvt glas vand.

__________

 

Aldrig mere træt

Oscar Christensen skrev i sin tid bogen om for lavt blodsukker – med uddybende viden om sygdommen og gode råd til at komme det til livs. Du kan lige nu finde bogen på www.naturlishoppen.dk til blot kr. 48,-.

 

2 kommentarer

  • Ken Larsen siger:

    Jeg har lidt af en særdeles sød tand i mange år, om aftenen når jeg lå på sofaen og så tv, så kørte tankerne på hvad jeg kunne spise og jeg endte altid med at hente det og æde løs, så jeg kunne koncentrere mig om det i tv.
    For et halvt års tid siden læste jeg så om Inulin og tænkte det måske var noget for mig, da der skrives om at blodsukkeret stabiliseres. Så jeg købte det og det har virket fantastisk, jeg har nu flere ugentlige “nul slik” dage og de bliver overholdt og samtidig har jeg styr på tankerne i sofaen.
    Om der er faglig evidens for det ved jeg ikke, men det virker sgu på mig 🙂

  • P. Nergaard siger:

    Nu har jeg læst det hele og det vil jeg gøre igen igen, til det sidder fast. Af hjertet tak for den viden, jeg har fået. Forståeligt og godt skrevet med gode henvisninger. ❤️

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *