Vegetar og kosttilskud

Når man begrænser sin kost på den ene eller anden måde, skal man være påpasselig med at få de næringsstoffer, man f.eks. ville få gennem kød, via andre kanaler.

At du er vegetar, kan betyde, at du mangler B12-vitamin. Et vitamin, som vi fortrinsvis får gennem animalske produkter. Ideelt set bør du have målt indholdet af B12-vitamin, homocystein og folinsyre i dit blod, før du begynder at tage tilskud.

Vegetar og svovl

Desuden kan vegetarer risikere at komme til at mangle svovl, derfor er det tilrådeligt med et tilskud af MSM, to gram to gange dagligt. Det er et naturligt stof, der både er godt for led og for tarmslimhinde, og det modvirker allergi. Du kan købe det som kapsler fra f.eks. Panacea.

Selen til dig som er vegetar

Du kan også som vegetar komme til at mangle selen, der er et livsvigtigt antioxidant og har mange vigtige funktioner i kroppen. Du skal tage 200 mikrogram selen dagligt (gerne Seleno Precise).

Zink og ekstra opmærksomhed hos veganere

Mange vegetarer mangler også zink, der er del af mere end 300 enzymer i kroppen.

Vegetarer er også i risiko for at komme til at mangle de livsvigtige fedtsyrer, blandt andet DHA, hvis de ikke spiser fisk. Så det er især veganere, de er i fare for at mangel DHA.

Børn af mødre, der er veganere, kan risikere at komme til at mangle både B12 og DHA, der er nødvendige for den bedst mulige udvikling af hjernen og nervesystemet.

 

26-8-2009

1 kommentar

  • Ras siger:

    Du kan læse mere om B12 mangel her: https://terranova-nutrition.dk/b12-mangel

  • Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

    Skriv et svar

    Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

    *