Vejen banes for mere biodiversitet

Af: Clara Edgar

Foto: Adobe Stock

35 millioner kvadratmeter. Så meget fylder græsarealerne langs statsvejene, og de skal nu gøres til bedre levesteder for bier og øvrige insekter. Det vil ske med små tiltag, der ifølge biolog Christina Steenbeck kan gøre en stor forskel for den danske biodiversitet.

Det er efterhånden blevet læst, skrevet, hørt og sagt så mange gange, at det kommer som en overraskelse for de færreste: Biodiversiteten er i krise. Både herhjemme og globalt. Derfor er det presserende spørgsmål: Kan og vil vi gøre noget ved det? Ja, siger transportminister Benny Engelbrecht.

Og selvom det kan virke lidt bizart, at svaret kommer fra netop ham, der er minister for et område, som ikke traditionelt har været særlig foreneligt med klima eller natur, så giver det faktisk god mening. Der er nemlig omkring 35 millioner kvadratmeter græs langs statsvejene. Græs, som lige nu ikke er særlig attraktive steder for insekter at søge hen, men som forhåbentligt vil blive det i fremtiden.

Vejdirektoratet har nemlig fremlagt en række initiativer, som alle skal være med til at omdanne de grønne arealer fra golde til små oaser. Og transportministeren står klar med økonomisk hjælp til at give ideerne luft under vingerne. 

Biodiversiteten i den danske natur har længe været udfordret, og derfor skal vi gribe alle chancer for at forbedre naturens vilkår. Derfor vil regeringen også afsætte 150 millioner til at fremme biodiversitet langs vores veje og jernbaner, udtaler Engelbrecht i en pressemeddelelse.

Nye krav i driftsudbuddet

Konkret handler det blandt andet om at lade græsset gro længere, skabe mere variation på arealerne, og flytte klipningen fra efterår til forår. Biolog ved vejdirektoratet Christina Steenbeck forklarer, hvordan de små ændringer kan være med til at løfte biodiversiteten.

Når vi slår græsset om foråret i stedet for om efteråret, giver vi de forskellige blomstrende urter meget bedre mulighed for at vokse og brede sig, og det giver flere levesteder for insekter og dermed en mere rig natur, siger hun.

Steenbeck uddyber med at forklare, at et helt centralt element i omstillingen af arealerne netop er at komme af med det ensartede udtryk, vi kender fra vejkanterne i dag. Det kræver, at græsslåmaskinerne indstilles til at klippe i forskellige højder, og det er en del af direktoratets kommende driftsudbud, som gælder fra 2022.

Driftsudbuddet bestemmer hvilke virksomheder, der får lov til at stå for driften af statsvejene, og som noget nyt er bæredygtighed, biodiversitet og klima altså tænkt ind i udbuddet.

Skriv din mening - ikke til spørgsmål, send dem gennem brevkassen i stedet.

Skriv et svar

Husk at krydse af her!Denne anordning er desværre nødvendig, da vores inbox ellers oversvømmes af spam-mails, afsendt automatisk fra såkaldte mailrobotter.

*