Nyheder

Vis dobbelthagen og undgå spændingshovedpine

1. januar 1970

Forfængeligheden må ud af vinduet, hvis du vil undgå spændingshovedpine. Vis stolt dobbelthagen frem og skån dine nakkemuskler.

Du kender det måske, hvis du har et arbejde, der indebærer mange timers skærmarbejde. Spændinger, myoser, måske smerter i nakken, når du ubevidst sidder og spænder.

– Du skal først og fremmest rette dig op, så du bærer skuldrene nede i baglommerne, siger kiropraktor ved Kiropraktisk Klinik i Kolding Christian Stamer.

Fortsætter hovedpinen, efter du har rettet dig op og drukket et glas vand, så bør du prøve med den øvelse, som Christian Stamer kalder for “dobbelthageøvelsen”.

– Træk nakken helt tilbage, så du får en dobbelthage. Du skal ikke trække hagen ned, men lige tilbage, forklarer Christian Stamer.

Når du laver denne øvelse, så prøv at få dine ører til at være på linje med dine skuldre. Det er en rigtig god afveksling fra at sidde foroverbøjet over en bog, en computerskærm eller et strikketøj.

Derfor bør du i løbet af dagen lave “tandbørstning for rygsøjlen”. Her skal du kigge lige op, så lige ned, lægge dit øre til den ene skulder, så det andet øre til den anden skulder, og til sidst skal du kigge fra side til side.

Et andet godt råd er, at du i stedet for blot at bevæge hovedet, når du skal se ting, så bør du bevæge hele kroppen. Så du også bruger ryggen, når du skal kigge til venstre eller højre.

KIROPRAKTORENS TRICK
  • Tag din pegefinger og søg i nakken under kanten af kraniet. Her kan du muligvis mærke en muskel i midtlinjen.
  • En muskel føles blødere end en knogle. Mærk eventuelt forskellen ved først at røre ved dit kraveben, så du kan genkende følelsen af en knogle frem for en muskel.
  • Når du finder musklen, så tryk på den i 10-20 sekunder. Det må gerne gøre ondt, for når du trykker på musklen, blokerer du for blodtilførslen.
  • Når du giver slip, vil musklen kompensere for manglende ilt ved at strømme mere blod gennem musklen, og derved bliver musklen “vasket igennem” for eventuelle affaldsstoffer.
  • Tryk aldrig på siden af nakken. Her sidder der nogle vigtige kar til hjernen. Du må trykke bagpå nakken og på skuldrene.

Kilde: Christian Stamer

http://jyllands-posten.dk/livsstil/familiesundhed/sundhed/ECE9520852/vis-din-dobbelthage-og-undgaa-spaendingshovedpine/

 

Næste artikelVi kender ikke vores eget helbred