Nyheder

Vitalitet: 3 mentale energiboostere

10. maj 2016

Hvem ønsker sig ikke at bevare vitaliteten hele livet – være frisk, veloplagt og ungdommelig af sind? Rigtig meget af det starter mellem ørerne, så vi har fundet tre effektive øvelser til din mentale vitalitet.

De fleste af os tænker nok først og fremmest på vitaminer og sund kost, når vi taler om vitalitet, men det handler også om, hvordan vi holder vores sanser åbne og bevarer den mentale skarphed. Vi skal fylde vores sanser og sjæl med livets gratis gaver, udnytte vores sinds uendelige univers og følge vores behov for en mentalt rigere livsstil. Men hvordan gør vi det? Vi har tre forslag:

 

1. Check på tempoet – ”Tømme og fylde-øvelsen”

Hvis du kører i højt tempo hele tiden, bliver du efterhånden blind for farten og mister fornemmelsen for detaljerne, som farer forbi. Det forringer grundlæggende din livskvalitet.

”Detaljerne” er nemlig ofte de ting, som giver dyb glæde og mening i livet: glimtet i din elskedes øjne, små spirer i jorden, himlens forskellige farver eller børnenes fantasiunivers – hvor irriterende det end er, når det fylder hele spisebordet eller foregår midt på stuegulvet.

Det lyder som en selvmodsigelse, men mærk dig dette: Du er nødt til at sætte dit mentale tempo ned for at genvinde din vitalitet – du skal nulstille for at kunne genvinde dine fulde sansers brug. Støjen på linjen skal fjernes, før du kan skrue op igen og faktisk høre alle nuancerne omkring dig!

Begynd med øvelsen ”Tømme og fylde”. Den findes i utallige variationer i meditation, selvhypnose og mindfulness.

Fremgangsmåden her er:

  1. Sæt/læg dig ned, luk øjnene og tag dig lidt tid til at ”pleje” dit indre liv.
  2. Ret opmærksomheden mod din vejrtrækning, følg først din vejrtrækning uden at forsøge at ændre på den.
  3. Begynd nu at forlænge vejrtrækningen, lidt ad gangen.
  4. Find en rytme, hvor du kan mærke roen sænke sig. Følg din langsomme vejrtrækning, som efterhånden kører af sig selv.
  5. Forestil dig, at du med vejrtrækningen fører tanker og følelser ud, som du ikke gider beskæftige dig med lige nu. Fortsæt så længe du vil.
  6. Når du kan mærke, at du er mærkbart roligere, kan du vende langsomt tilbage og åbne øjnene.
  7. Når du er klar i hovedet igen, skal du tage et par minutter, hvor du retter din opmærksomhed udad. Hvad ser du omkring dig? Hvad hører du?

Når du begynder at føle dig hjemme i øvelsen (pkt. 1-7), er du klar til at fylde på igen. Hvad vil du have mere af i dit mentale liv – hvilken følelse i maven/hjertet vil du gå efter? (Se f.eks. ”Spørg dig selv-øvelsen her i artiklen).

 

2. Gå dig til overskud – ”Observationsøvelsen”

Vitalitet er ofte forbundet med at bevæge sig i frisk luft – og her taler jeg ikke bare om tilførslen af ilt, men den magiske effekt som rytmen i bevægelse udendørs har. Når du har fokus på din følelsesmæssige balance og mentale vitalitet, er det imidlertid afgørende, at du ikke sniger ”træning” ind i projektet – så kan du ligeså godt tage i fitnesscentret! At gå, vandringen, er til gengæld en lettilgængelig og effektiv metode, fordi den begrænsede anstrengelse giver overskud til at arbejde bevidst med det mentale, i stedet for at fokusere på præstationen, fysikkens reaktioner og disponeringen af dine kræfter.

Du kan bruge din gang som en direkte ”mental rensning og opfriskning”, men det kræver, at du lader gangen stå alene. Ipod’en skal blive hjemme! I starten vil mange opleve en rastløshed eller kedsomhed – et klart udtryk for, at du er vant til at holde et forceret mentalt tempo og stile mod umiddelbare resultater.

At kunne sige, at man har gjort/nået noget – f.eks. at høre to kapitler eller et interessant P1-program, mens man gik – er ikke målet her! Når du panikker og næsten ikke kan holde ud at gøre ”så lidt”, kan du beskæftige din overgearede hjerne med følgende observationsøvelse, hvor du åbner dit sanseapparat.

Ret dit blik og dine sanser mod:

  • Vejkanten: genstande, mønstre
  • Horisonten: linjer, foran/bagved
  • Himlen: farver, dybdeforskelle
  • Luften og vinden: lyt og mærk

NB: Hold observationen nogle minutter på hver del – undgå at skifte rundt hele tiden, men fordyb dig, uanset om der ikke er ”noget nyt” at se/høre. Disse observationer åbner dine sanser og vil efterhånden give plads til større tanker og fornemmelser. Forsøg at samle dig om observationerne så vidt muligt, tankerne er sekundære.

(PS: Observationsøvelsen har den sidegevinst, at den er god for øjnene, som får lov at se i forskellige længder, oppe og nede, og dermed bliver mere smidige og afslappede.)

 

3. Bryd vanens magt – ”Spørg dig selv-øvelsen”

De mennesker, der virkelig kan tage én med storm, er dem, der uanset alder virker konstant vitale, inspirerede og inspirerende. Der er selvfølgelig ingen, der er friske hele tiden, men evnen til at være nysgerrig og opmærksom over for omverdenen er reelt et valg, en bevidst livsstil. Når du mærker, at rutinerne trækker dig ned og lukker dine kanaler ud til alt det spændende og livfulde, som tilværelsen har at byde på, kan du beslutte, at du vil gøre op med dine vaner og bevidst indføre nogle nye. Dit udgangspunkt for at genskabe vitaliteten – inspirationen – i din hverdag, kræver en meget enkel og samtidigt direkte øvelse – ”Spørg dig selv-øvelsen”:

Stil dig selv disse direkte/konkrete spørgsmål, og lyt til dine egne svar!

  • Hvad føler du, at du går glip af?
  • Hvem gør det, som du gerne vil?
  • Hvordan bærer personen sig ad?
  • Hvordan kan du kopiere denne adfærd ”på din måde”?

Uanset om du savner inspiration i dine relationer eller i de oplevelser, du får i hverdagen eller i dit arbejde, så brug tid på at finde nye veje: Måske skal du indføre nye rutiner, små eller store elementer af nærvær og fordybelse, eller måske skal du justere på dit fritidsliv – giver det dig det, som du egentlig savner (og ikke får i arbejdslivet)?

Og husk: Små skridt fører dig stille og roligt fremad. Forandringer tager tid – ligesom du jo har brugt rigtig lang tid til at opbygge dit liv, som det er nu.

Forrige artikelNyttige stueplanter der renser luften

Næste artikelSkadelige partikler fylder børneværelset