Netpatient

Kosttilskud


Sådan hjælper du din fordøjelse

 

Dette indhold er sponsoreret

 

Mange danskere slås med fordøjelsen. Problemerne kan opstå efter ændrede kostvaner, sygdomme, mentale udfordringer eller andre skift i hverdagen. Dårlig fordøjelse skaber mange gener og smerter i hverdagen.

Problemer med tarmfloraen kan føre til en række symptomer som tynd mave, hård mave, forstoppelse, mavesmerter og luft i maven.

Der er en række ting, du kan gøre for at forbedre din fordøjelse. God fordøjelse vil gøre, at du kan slippe af med maveonde, blive sundere og få et bedre, stærkere immunforsvar.

Kosttilskud

Du kan købe mange kosttilskud i helsekostbutikker og på apoteket, der kan hjælpe din fordøjelse og tarmflora. De naturlige mælkesyrebakterier er en favorit. De styrker tarmfloraen og kroppens immunforsvar. Mælkesyrebakterier findes naturligt i dit mave-tarmsystem og hjælper med at opretholde en sund, syrlig balance, som gør det svært for de bakterier, der gør dig syg, at trives i din mave.

Mælkesyrebakterier findes i fermenterede mælkeprodukter som A38 og yoghurt, men har ikke i sig selv noget at gøre med mælk. Mælkesyrebakterier er levende organismer, der omdanner laktose i dit tarmsystem til mælkesyre. Mælkesyrebakterier kan også fås som vegansk kosttilskud.

Vand, vand, vand!

Det er alletiders for din fordøjelse at drikke en masse vand. Forsøg at hold dig til mellem en liter og to liter vand om dagen. Vand holder tarmindholdet blødt og hjælper nedbrydelsen af fødevare.

For fordøjelsen er det specielt vigtigt at drikke rigeligt med vand, når du spiser. Det sætter gang i det system, der ælter madvarerne i dit tarmsystem.  Hvis du har svært ved at få drukket vand i løbet af dagen, så lav rutiner, hvor du tvinger dig selv til at drikke vand for eksempel i forbindelse med måltider. Lov dig selv, at du skal drikke to store glas vand til hvert måltid.

Flere kostfibre og masser af fuldkorn

Et tredje tip til at hjælpe din fordøjelse på vej er at spise rigelige kostfibre og fuldkorn. Kostfibre holder maven og fordøjelsen i gang. Det tager lang tid for dit system at nedbryde kostfibre, og det er godt, hvis maven hele tiden har noget at arbejde med. Det er lidt som en motor, der helst ikke skal løbe tør for benzin. Kostfibre findes i fuldkornsprodukter som pasta, men også i müesli, grove grøntsager, vilde ris, nødder og mange flere lækre, sunde fødevare.

Vis alle samarbejdspartnere